Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának 7 százalékos növekedését regisztrálta a Nielsen piackutató vállalat értékben, 2008-ban, az előző évhez képest. A termékcsoportok trendjei eléggé vegyes képet mutatnak.

 

Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának 7 százalékos növekedését regisztrálta a Nielsen piackutató vállalat értékben, 2008-ban, az előző évhez képest. A termékcsoportok trendjei eléggé vegyes képet mutatnak.

    Egyes élelmiszerek, például a praliné, csokoládé, gyümölcsjoghurt bolti eladása értékben is, mennyiségben is emelkedett. Néhány kategória piaci pozíciója mindkét szempontból romlott valamelyest, vagy értékben stagnált és mennyiségben csökkent, mint az ásványvízé és a tejdesszerté.  A többség értékben kisebb-nagyobb növekedést ért el, és mennyiséget tekintve különböző mértékben csökkent vagy változatlan maradt. Ilyen többek közt a sós rágcsálnivaló, margarin és cukorka.

     A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória együttes kiskereskedelmi forgalma 2007 december-2008 novemberben közel 1 300 milliárd forint. Ennek több mint fele jut a legnagyobb forgalmú tíz kategóriára: Húskészítmény, sör, sajt, szénsavas üdítőital, kávé, gyümölcslé, ásványvíz, étolaj, szeletes csokoládé és tejföl.

   

    Az összes élelmiszer közül értéket tekintve jóval átlag felett emelkedett többek között a legnagyobb forgalmú tíz kategória közé tartozó étolaj (43 százalék), a többi termékcsoport közül az energia- és sportital (39), őrölt fűszerpaprika (28), vaj (24), rizs (20) és tészta (19) bolti forgalma.

    A kategóriák listáját vezető húskészítmény bolti forgalma értékben enyhén emelkedett, és megközelítette a 200 milliárd forintot. Az utána következő, mintegy 110 milliárd forgalmú sörnél a mutató plusz 5, sajtnál plusz 10, kávénál plusz 7 százalékot jelez.

   Mennyiséget tekintve, az összes élelmiszer közül kiemelkedő mértékben emelkedett például az energia- és sportital (46 százalék), valamint a vaj (10), továbbá a praliné (9) bolti eladása, 2007 december-2008 novemberben, az előző évhez képest.

    Ugyanakkor a legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer kategória felénél a mennyiségi eladások csökkenését regisztrálta a Nielsen tavaly, az előző évhez képest. A legnagyobb ütemet jégkrémnél és étolajnál állapították meg, mínusz 17, illetve mínusz 12 százalékkal. (Figyelemre méltó, hogy egy liter étolaj fogyasztói átlagára egyik évről a másikra 28 százalékkal emelkedett: a tavalyelőtt október-novemberi 338 forintról 431-re, a múlt évi hasonló periódusban).

    A legnagyobb forgalmú kategóriák közül mennyiségben stagnált a húskészítmény, tejföl és tészta kiskereskedelmi eladása. Emelkedett ugyanakkor a praliné (9 százalékkal), szeletes csokoládé és gyümölcsjoghurt (5-5) mutatója.

    A vásárlási szokások átrendeződése folytatódott a múlt évben. Az élelmiszerek kiskereskedelmében szembetűnik, hogy a hipermarket, diszkont és szupermarket piaci részesedése 1-1 százalékponttal emelkedett 2007 december-2008 novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Így értékben a hipermarketre 31, diszkontra 19, szupermarketre pedig 11 százalék jutott az élelmiszerek bolti eladásából.

    Háztartási vegyiárunál a drogériák pozíciója erősödött. Értékben mért piaci részesedésük 24-ről 26 százalékra emelkedett, egyik évről a másikra.

Táblázat. Az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

BOLTTÍPUS

2006 december-2007 november

2007 december-2008 november

HIPERMARKET

30

31

DISZKONT

18

19

SZUPERMARKET

10

11

HAZAI LANC

28

27

EGYEB

14

12

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. A háztartási vegyiáruk értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

DRUG

2006 november-2007 október

2007 november-2008 október

HIPERMARKET

39

38

DISZKONT

11

11

SZUPERMARKET

5

5

HAZAI LANC

15

14

EGYEB

5

5

DROGÉRIA

24

26

PATIKA

1

1

   

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

Módszertan:

A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük