A PSZÁF – immár hagyományosan – szakmai konzultáció keretében tekintette át a pénzügyi fogyasztóvédelem területén tevékenykedő civil szervezetekkel az elmúlt év legfontosabb szakmai eseményeit. A résztvevők értékelték a PSZÁF és a civil szféra fogyasztóvédelmi tevékenységét, és egyeztettek az idei feladatokról.

A PSZÁF – immár hagyományosan – szakmai konzultáció keretében tekintette át a pénzügyi fogyasztóvédelem területén tevékenykedő civil szervezetekkel az elmúlt év legfontosabb szakmai eseményeit. A résztvevők értékelték a PSZÁF és a civil szféra fogyasztóvédelmi tevékenységét, és egyeztettek az idei feladatokról.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a találkozón bemutatta a tapasztalt lényeges piaci tendenciákat, s azt, hogy a hatóság az előző évben 7 860 fogyasztói kérelmet, illetve további 47 350 ügyfélszolgálati megkeresést kezelt. Tavaly összesen 107 felügyeleti fogyasztóvédelmi cél-, téma- vagy átfogó vizsgálat indult. Ezek nyomán a hatóság 219,15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, illetve két pénzügyi szolgáltatóval szemben indított közérdekű kereset esetében nyert pert a bíróságon.

A PSZÁF beszámolt arról: a 11 megyeszékhelyen sikeresen működő Pénzügyi tanácsadó irodahálózat az elmúlt közel egy évben mintegy 6 300 fogyasztói megkeresés ügyében járt el, a PSZÁF mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület pedig több mint 3 500 fogyasztói kérelmet kezelt – utóbbi viták jelentős százaléka megegyezéssel zárult.

A résztvevők egyetértettek abban: a PSZÁF tavalyi fogyasztóvédelmi elnöki rendeletei (így a több szférát érintő panaszkezelési jogszabályok), ajánlásai (többek közt a követeléskezelésről, a unit-linked életbiztosításokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi elvekről, s a fogyatékos ügyfelekkel kapcsolatos szolgáltató magatartásról) és vezetői körlevelei, illetve az azokhoz kapcsolódó átfogó fogyasztóvédelmi akciók hatékonyan szolgálhatják a pénzügyi fogyasztóvédelem ügyét.

A kerekasztal-beszélgetésen részt vevő civil szervezetek többek között az árfolyam-rögzítési programmal, a Nemzeti Eszközkezelő Zrt.-vel és a Pénzügyi tanácsadó irodahálózattal kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg, hasznos jelzéseket adva a pénzügyi fogyasztói érdekképviseleti illetve a felügyeleti munka ellátásához. A felek egyetértettek abban: e célok megvalósításához hatékony információcsere és további konzultációk is szükségesek.

A civil szervezetek képviselői a PSZÁF-fal közösen áttekintették és értékelték a devizahitelesek helyzetét, amely során a civil érdekképviseleti oldal egyetértett a követeléskezelési PSZÁF-ajánlás elveivel, ugyanakkor határozottan kérte az intézményi gyakorlatok hatékony vizsgálatát. A civil érdekképviseletek és a PSZÁF közös célkitűzésként fogalmazták meg az egymás közötti párbeszéd és együttműködés szorosabbra fűzését.

Az ülésen részt vett civil szervezetek:

Banki Hiteltanácsadók és Kihelyezők Egyesülete; Banki és Végrehajtási Károsultak Fogyasztóvédelmi Egyesülete; Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség; Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége; Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete; Fogyasztóvédők Országos Egyesület; Indra Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesülete; Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük