Egyre nagyobb népszerűségnek örvend Magyarországon a grillezés, a növekvő keresletet pedig a gyártók minőségi, a grilltermékek egyre szélesedő kínálatával szolgálják ki. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által szervezett sajtótájékoztatón kiderült: ma még mindig a húsoké a főszerep, ami részben az áfacsökkentéssel is magyarázható.

 

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend Magyarországon a grillezés, a növekvő keresletet pedig a gyártók minőségi, a grilltermékek egyre szélesedő kínálatával szolgálják ki. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által szervezett sajtótájékoztatón kiderült: ma még mindig a húsoké a főszerep, ami részben az áfacsökkentéssel is magyarázható.

 

Magyarországon is egyre nagyobb teret nyer a grillezés, a folyamat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) piaci tapasztalatai szerint a grillsütők és kiegészítők bővülésével, valamint a grilltermékek egyre szélesedő kínálatával magyarázható. A grillezések során legfőképp még mindig a húsoké a főszerep, de egyre nő a zöldségek és a grillsajtok népszerűsége is az új táplálkozási irányoknak és a kreatív gyártóknak köszönhetően.

 

„Bár még nem túl sokan nyúlnak a polcokon a grillkolbászokért, a vevők egyre többször választják ezeket a termékeket és az előre pácolt húsokat is, köszönhetően a minőségi élelmiszerek iránti érdeklődés növekedésének – mondta el Győrffy Balázs a NAK elnöke, a Baromfi Termék Tanács, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, valamint a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet részvételével megtartott, grillpiacot bemutató sajtótájékoztatón.

 

A húsok iránti keresletnövekedés egyik mozgatórugója az áfacsökkentés lehet. Az ÁFA mérséklésének célja leginkább a piac tisztulása, mindamellett a sertéshús esetében egy ideig a fogyasztói árakban is láthatóvá vált. Azonban a nemzetközi, főként a német húspiaci árak növekedése, az orosz embargó okozta olcsóbb raktárkészletek kiapadása, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelése után ez a vásárlói előny folyamatosan apadt. A baromfihús áfacsökkentése kapcsán is tapasztalható volt, hogy kedvezőbbek a fogyasztói árak. Nem szabad azonban a nyers húsnál megállni: az intézkedést tovább kell vinni, és a feldolgozott termékekre is ki kell terjeszteni. A vásárló ugyanis jelenleg lényeges árkülönbözetet tapasztalhat, mivel azzal áll szemben, hogy az egyes termékek áfatartalma eltérő: a nyers húsokat 5 százalék, míg más húsokat 27 százalék ÁFA terheli – hangsúlyozta Győrffy Balázs.

 

Az eseményen elhangzott: a Magyar Élelmiszerkönyv változásai is komoly előrelépést hoztak, hiszen egy éves átmeneti időszakot követően a felvágottaknak 2017 júliusától már minimum 50 százalék húst kell tartalmaznia. A párizsi és a virsli elvárt legalacsonyabb hústartalma 40 százalékról 51 százalékra emelkedett. Az intézkedés miatt a vásárlók várhatóan egyrészt régi termékkel, megszokott ízekkel találkozhatnak új néven, másrészt árváltozást tapasztalhatnak azoknál az élelmiszereknél, ahol a gyártók a hústartalom emelésével, egyúttal a receptúra átdolgozásával kívánnak megfelelni az előírásoknak és a fogyasztói igényeknek. A feldolgozott élelmiszerek minőségi változása a szigorodó élelmiszerkönyvi előírásokkal megkezdődött, amely az áfacsökkentés kiterjesztésével együttesen kedvező hatást gyakorolhat a hazai fogyasztók élelmiszer-fogyasztási szokásaira, elégedettségére.

„Arra buzdítjuk a vásárlókat, hogy főként a hazai termékeket, így például a Magyar Termék, vagy a Kiváló Minőségű Sertéshús címkével jelzett árukat keressék a polcokon, mert így képesek arra, hogy a magyar feldolgozókat és gazdákat támogassák választásukkal, ezáltal megőrizve és segítve a hazai termelést és feldolgozást" – húzta alá a NAK elnöke.

 

 „A grillszezonban értékesítik az éves mennyiség egyharmadát, mintegy 2 kilogramm halat fejenként" – mondta el az eseményen Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke. A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy 2018. január 1-től a halak is 5 százalékos áfakulcs alá kerülnek. Ezt az eredményt a szakember a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közösen elért sikerként értékelte. Ebben a szezonban a ponty, a harcsa és a keszegfélék népszerűek.

 

„A 2013-ban létrehozott Kiváló Minőségű Sertéshús (KMS) védjegy ismert a vásárlók körében, ezeket ma már tudatosan keresik is, döntően a tarja és a zsírosabb húsok kedveltebbek a grillezők körében. Ezek kívül a kolbászféleségek keresettsége is növekvő tendenciát mutat" – Konkoly József, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke. 

 

„Rendkívül dinamikusan növekszik a sajtszegmens, hiszen mind a lágy, mind a kemény sajtok könnyen grillezhetőek" – számolt be a piaci tapasztalatokról Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Az áruházláncokban ma már rendkívül széles választékban kaphatóak a grillezhető sajtok, azonban a kézműves, kisebb volumenben előállított, különlegesebb termékek is kiválóan alkalmasak grillezésre – hívta fel a figyelmet a szakember.

 

Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója rámutatott: a baromfihús belföldi forgalmának 2-3 százalékát teszik ki a grilltermékek. Ezek jellemzően sütésre előkészített termékek, amelyek mindegyike szinte biztosan hazai előállítású termékek. A szakember tapasztalata szerint az áruházláncok kifejezetten nyitottak az előkészített, kényelmi termékek választékának bővítésére, így várhatóan a piac bővülése lehet számítani.  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük