2024.április.25. csütörtök.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Integra domino

2 perc olvasás

maxresdefault_1.jpg

Integra Domino 67 Buiztositó berendezés térképpanelje

A Magyar Államvasutak történetének legnagyobb vonatszerencsétlensége közel ötven éve, 1968. december 22-én történt, A Keleti pályaudvarról Szolnokra indított, híres 424-es gőzmozdony vontatású gyorsított személyvonat frontálisan ütközött egy Diesel-motorral továbbított tehervonattal Mende és Sülysáp (Pest megye) között. A balesetben 43-an haltak meg, a sebesültek száma 60 fő. (A biatorbágyi viadukt felrobbanása 22 halálos áldozatot követelt.)

    Az ütközés ereje akkora volt, hogy a 40 km/óra sebességgel közlekedő személyvonatot a 46 km/óra sebességgel szembe jövő tehervonat visszalökte és a gőzmozdony úgynevezett főkerete, tulajdonképpen az egész mozdony S-alakban meghajlott. Összesen 15 kocsi siklott ki. A balesetet sorozatos szabálytalanságok okozták.

   A mozdonyvezető a gőzszabályozóval volt elfoglalva, mert nem tudta lezárni. Ilyen hibával meg kellett volna állni az állomáson, ő azonban látva a forgalmi szolgálattevő „menesztését” gyorsítani kezdett, majd 40 km/óra sebességgel kihaladt Mende állomásról a szabályzatban előírt maximális 15 km/óra helyett.

   Még ez sem vezethetett volna ütközéshez, ha a balesetet megelőző évben beszerelt „integra domino” elnevezésű biztosító berendezés kezelője jobban odafigyel. Az új rendszert éppen a forgalmi személyzet munkájának megkönnyítésére vásárolta a MÁV. A kezelő előtt az állomás összes vágányának helyzete könnyen áttekinthető és a szerelvények áthaladásának engedélyezése nyomógombokkal szabályozható. Ha a kezelő valamit rosszul csinál vagy elmulaszt, a berendezés visszajelent, villogó fénnyel és hangjelzéssel.

  

Az integra dominot kezelő személy figyelme elkalandozott és amikor a vészjelzések megjelentek, rossz gombot nyomott meg, szabad utat engedve a személyvonatnak. A vészjelzések megjelentek, ekkor a kezelő megijedt(?). Két másodperc múlva már átállította tilos jelzésre a szemafort, de a személyvonat ekkor már túljutott a karos jelzőlámpán. A sebesség-előírás megszegése következtében. A hosszú hónapokig tartó bírósági szakaszban kiderült, hogy az 55-éves kezelő utolsó munkanapját töltötte a MÁV-nál, másnap ment volna nyugdíjba.

   Az esetből a többi között az a tanulság, hogy a legmodernebb high-tech eszközök használata csak akkor teheti jobbá, biztonságosabbá a munkát, ha a kezelő is „felnő” hozzá, kellő gyakorlatot szerez a működtetésében.

   A tragédiát 1979-ben tévéfilmre vitte Nemere László rendező. A két főszereplő Juhász Jácint és Bencze Ferenc.

 

Láng Róbert

EZ IS ÉRDEKELHETI

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1973-2023 WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. Powered by WebshopCompany Ltd.