http://kotottpalya.blog.huhttp://kotottpalya.blog.hu/  

Bár ezzel nem ért mindenki egyet, pozitív hírként, a Budapest környéki regionális tarifaközösség felé tett újabb, bár apró lépésként értékelhető, hogy január elejétől minden BKV-bérlet érvényes lesz a főváros határain belül vonatra és volános buszra is.

http://kotottpalya.blog.huhttp://kotottpalya.blog.hu/  

Bár ezzel nem ért mindenki egyet, pozitív hírként, a Budapest környéki regionális tarifaközösség felé tett újabb, bár apró lépésként értékelhető, hogy január elejétől minden BKV-bérlet érvényes lesz a főváros határain belül vonatra és volános buszra is.

Ez azonban azt is jelenti, hogy mindenki, aki ilyen bérletet vesz, pusztán azzal jogosult felszállni jónéhány elővárosi vonatra a budapesti pályaudvarokon, vagyis az ezeken kiépített kerítéseknél minden további vonatjegy nélkül át kell őt engedni.

Mint emlékezetes, a MÁV Start megalakulásakor kezdett a kerítések fölhúzásába. Ezek elég csúnyán mutatnak mondjuk a Nyugati és a Keleti műemléki környezetében, de mindenképp támogatandó célt szolgálnak, azt, hogy mindenki jeggyel utazzon.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Start legalább annyira saját munkavállalóit, a korrupt vagy lusta jegyvizsgálókat akarta becsületességre és munkavégzésre szorítani ezzel a módszerrel, mint a bliccelő utasokat. (Az elővárosi forgalomban is vannak olyan járatok, ahol zsúfoltabb időszakokban a kalauzok nem képesek végigellenőrizni a vonatot, mint ahogy sok becsületes és szorgalmas jegyvizsgáló is van. De sok olyan is akad, aki lustaságból nem megy végig a vonaton, illetve zsebre dolgozik.)

A karámokról azt is tudni kell, hogy eleve nem voltak tökéletes eszközök a jegyellenőrzésre. Bármilyen jegy elég volt a bejutáshoz, és az ellenőrök pillanatnyi éberségén múlott, hogy a "bármilyen" fogalma mennyire volt tág. Az is problémákat szült, hogy a pályaudvarokon számos intézmény a kerítéseken belül van, ha ezekre hivatkozva be lehet jutni jegy nélkül, máris megvan a kiskapu, ha meg nem, teljesen méltánytalanul babrálnak ki az oda tartókkal.

Végülis azonban némely utast biztosan visszatartott a bliccelési kísérlettől, hogy a pesti végállomáson is kérhették még a jegyét. Most azonban ennek a lebukási kockázatnak vége, legalábbis azok számára, akik vesznek BKV-bérletet. Persze eddig is volt BEB-bérlet, amely érvényes volt a Start járataira, de eddig ez drágább volt, így a havi bérletek forgalmának csak pár százalékát tette ki az egyesített változat.

Az nem túl valószínű, hogy valaki több pénzt adjon ki a BEB-bérletért, csak azért, hogy bliccelhessen a vonaton. De ha amúgy is ilyen a bérlete, esetleg nem tud ellenállni a csábításnak.

A peronkapuk hatékonysága ezzel szerintem radikálisan tovább csökken. Felteszem, hogy az elővárosi utasok zöme a városon belül is utazik. Ezek jelentős hányada bizonyára eddig is vásárolt BKV-bérletet. (Arányukról megkérdeztem a Startot, de nem kaptam választ.) Persze biztos olyan vasúti bliccelők is voltak, akik a BKV-n is lógni próbáltak, ők most kettős ösztönzést kapnak a BKV-bérlet megvásárlására. Ez szép és jó, de gondolom, a Startnak mégsem az az elsődleges érdeke, hogy a BKV járművein csökkentse a bliccelést.

A személyszállító vasút azonban nem osztozik aggodalmamban. A problémát felvető kérdésemre adott válaszukból az derül ki, nem változtatnak a peronkapus technológián, illetve a Budapesti Közlekedési Szövetség határán fokozzák az ellenőrzést. (Ez utóbbi kitételt őszintén szólva nem egészen értem. Ha a jegyvizsgáló valóban tud és akar ellenőrizni, eddig sem lehetett bliccelni.) Íme a válasz:

Az új bérlet bevezetését követően a bérletek ellenőrzésének módszere változatlan marad. A budapesti pályaudvarokon a jövőben is működni fognak a peronkapuk, hiszen kimutatható, hogy a peronkapuval ellátott pályaudvarok és azok közelében található állomások pénztáraiban 7%-[k]al nőttek a bevételek a szigorúbb ellenőrzés hatására. Az új bérlet típus [bérlettípus] bevezetése nem teremt új helyzetet, hiszen a jelenleg használható BEB[-]bérleteket is elfogadják a peronkapuknál. A visszaélések elkerülése érdekében a MÁV-START Zrt. szigorítani fogja az ellenőrzéseket az új bérlet közlekedési határán. Jelenleg a BEB[-]bérlet bevételeit a három közlekedési vállalat osztja meg egymás között, így az ellenőrzésekkel, ha ez által, több [ezáltal több] ilyen típusú bérlet kerül értékesítésre[,] a MÁV-START Zrt[.]-hez is magasabb a befolyt összeg. A Budapest [budapesti] elővárosi forgalomban utazó utasok kb. 5%-a BEB[-]bérletes.

Az eredeti megjelent:

http://kotottpalya.blog.hu/2008/12/26/ertelmetlenul_is_maradnak_a_karamok_a_budapesti_palyaudvarokon_visszassagok_vasutunk_vilagabol_26

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük