A vitorlás legénységeA vitorlás legénysége

Tegnapelőtt 2008-02-18-án Új-Zéland partjainál hajótörést szenvedett a Groupama 3 trimarán, ami a zord időjárás ellenére Bruno Peyron világcsúcs részidején belül haladt és jó eséllyel pályázott a Jules Verne Trophy rekordjának megdöntésére. A 21 760 tengeri mérföld felét már megtette a hajó, amikor az Indiai-óceánon, 6-7 méteres hullámok között felborult. A Franck Cammas vezette csapat feladta a rekordkísérletet, de nem végleg: 2009 telén újra elindulna, hogy megkerülje a Földet.

  A vitorlás legénységeA vitorlás legénysége

Tegnapelőtt 2008-02-18-án Új-Zéland partjainál hajótörést szenvedett a Groupama 3 trimarán, ami a zord időjárás ellenére Bruno Peyron világcsúcs részidején belül haladt és jó eséllyel pályázott a Jules Verne Trophy rekordjának megdöntésére. A 21 760 tengeri mérföld felét már megtette a hajó, amikor az Indiai-óceánon, 6-7 méteres hullámok között felborult. A Franck Cammas vezette csapat feladta a rekordkísérletet, de nem végleg: 2009 telén újra elindulna, hogy megkerülje a Földet.

Franck Cammas és kilencfős legénysége január 24-én indult el a francia Ouessant szigetéről, hogy megdöntse Bruno Peyron 2005-ös – 50 napos és 14 órás – világrekordját. A kategóriájában a leggyorsabb hajónak számító trimarán az elmúlt hetekben a nehéz időjárási körülmények között is jól haladt: rekordidő alatt érte el az Egyenlítőt és még világcsúcs-részidőn belül jutott Afrika legdélebbi csücskéhez, az Agulhas-fokhoz. Az Indiai-óceán azonban kellemetlen meglepetést tartogatott a legénység számára: Új-Zéland partjától 145 kilométerre a 6-7 méteres hullámok nyomása alatt eltört a port float, azaz ún. vendégtest, és alig 10 másodperc alatt megtelt vízzel az óriás trimarán.

A legénység a felborult hajótesten ülve várta a segítséget: a tízfős csapatért négy órán belül három mentőhelikopter érkezett, de a hatalmas hullámok és a sodródó hajó miatt a mentés sem volt veszélytelen. A sportolók a baleset ellenére szerencsésnek érzik magukat: ha negyven órával ezelőtt borultak volna fel, csupán háromfokos vízben várakozhattak volna a mentőegységre.

A trimarán legénysége jelenleg a 150 ezer lakosú, új-zélandi Dunedin város vendégszeretetét élvezi és várja, hogy csendesebb időjárás esetén – akár már ma – megkezdhesse a hajó mentését. Cammas nem a csúcskísérlet, inkább a trimarán sorsa miatt aggódik: „Nem hiszem, hogy szerkezeti hiba lenne a vitorlásban, a törés valószínűleg az extrém terhelés miatt következhetett be. Az okokat természetesen még meg kell vizsgálni, de a hajó egyes részei egészen biztosan megmenthetők. Semmilyen személyi mulasztás nem történt, és nem adjuk fel: mindenképp szeretnénk megdönteni Peyron világcsúcsát, ha lehetséges, akár már jövő télen!"

Franck Cammas nem véletlenül ragaszkodik a Groupama 3-hoz: a Jules Verne Trophy volt a hajó ötödik rekordkísérlete. Az akár harminc csomó feletti sebességre is képes vitorlás tavaly világcsúcsot döntött az Észak-Atlanti-óceán átszelésekor, és a nevéhez fűződik a 24 óra alatt megtett leghosszabb tengeri út rekordja is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük