1.1.

A magyarok szeretnek tévézni – derül ki a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet legfrissebb, percekkel Karácsony ünneépnek beköszönte előtt  elkészült felméréséből. A válaszadók 99%-ának van otthon televíziókészüléke.

 

 1.1.

A magyarok szeretnek tévézni – derül ki a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet legfrissebb, percekkel Karácsony ünneépnek beköszönte előtt  elkészült felméréséből. A válaszadók 99%-ának van otthon televíziókészüléke.

 

Ha dönteni kell, hogy házon belül vagy kívül „mozizzanak", az emberek többsége a kényelmes kanapét választja: 39%-uk csak otthon néz filmeket, míg komoly kisebbségben vannak azok, akik kizárólag moziban (3%). Karácsonykor a hagyományos írásbeliség még mindig jelentős szerepet kap, a megkérdezettek 39%-a küld ismerőseinek, barátainak képeslapot, levelet. A karácsonyi üdvözletek legelterjedtebb eszköze a mobiltelefon. Figyelembe véve, hogy mobilról telefonálni és SMS-t küldeni is lehet, 61% használja üdvözlései kifejezésére a mobiltelefonját. A mobilhívás elterjedtebb, mint az SMS-ezés: az előbbit 49%, az utóbbit 39% használja ünnepi jókívánságainak kinyilvánítására.

2.2.A háztartások nagy részére még nem jellemző a modern technológia: ugyan 44%-ban használnak síkképernyős televíziót, de plazma TV-t már csak a kérdezettek 2%-ának, LCD TV-t 4%-ának otthonában találunk. A HDTV egyelőre kívül esik az emberek érdeklődésén, 1%-ot sem ér el azok aránya, akik HDTV-n élvezhetik a karácsonyi műsort.

Az ünnepek idején a szokásosnál is több időnk jut arra, hogy kihasználjuk a mobiltelefonok által nyújtott olyan lehetőségeket, mint az internetezés, illetve a zenehallgatás, de a kettő közül is inkább a zenehallgatásnak van nagyobb szerepe.

3.3.A mobiltelefonon az internethez köthető funkciók közül a WAP az, ami a legtöbb felhasználó készülékén működik jelenleg – a tudomása szerint. A mobiltelefon képernyőjén keresztüli internetezés és a mobilinternet is elérhető már a kérdezettek 26 illetve 18%-ánál, bár valójában csak 3-4% használja őket. Hasonló a sorsa a mobilos e-mail küldésnek és fogadásnak: bár minden negyedik mobilhasználó megtehetné, valójában csak 4% szokott e-mailezni a készülékén.

A zenehallgatás a mobil lehetőségekhez képest nagyobb érdeklődést ébreszt a mobilhasználókban: bár az elérhetősége nem különbözik az internetes lehetőségekétől (kivétel WAP), a használata lényegesen felette áll azoknak (13%).

Nemcsak a mobiltelefonhoz kapcsolódóan, de általában is némiképp nagyobb kereslet van az MP3 lejátszók, mint az internet iránt: 2007-ben a kérdezettek 9%-ának háztartása vásárolt MP3 lejátszót, és 7% háztartása internet előfizetést (a mobilhasználók körében a megfelelő számok 11 és 8%).

Az emberek szeretnek filmeket nézni, moziban és otthon egyaránt. A karácsony egyet jelent a filmszínházakban az ünnepi tematikájú filmek megjelenésével, ezek elsősorban a budapestiek és a megyeszékhelybeliek érdeklődésére tarthat számot, hiszen minél kisebb településen él valaki, annál kevésbé választja ezt a fajta szórakozást. Filmeket nézni azonban otthon is lehet, akár videón, akár DVD-n, vagy számítógépen. Ezek közül a DVD-zés a legnépszerűbb, minden második válaszadó néz ilyen módon filmeket otthon. A videózásról sem szabad elfelejtkeznünk, ez még mindig jellemző tevékenysége a kérdezettek 33%-ának. A számítógépeken való filmnézés egyre elterjedtebb, ahogy teret nyer a lakásokban ez az eszköz.

4.4.A DVD-zés terjedése és a videózás fennmaradása komoly filmgyűjtemények felépítésével jár együtt, jellemzően negyvennél valamivel több DVD illetve videófilmje van azoknak, akik ilyen módon néznek filmeket.

Ha dönteni kell, hogy otthon vagy házon kívül „mozizzanak", akkor az emberek többsége a kényelmes kanapét választja: 39%-uk csak otthon néz filmeket, míg komoly kisebbségben vannak azok, akik kizárólag moziban (3%). Miközben minden ötödik válaszadóra jellemző, hogy mindkét típusú szórakozást kedveli, addig 38% érdeklődését egyik tevékenység sem ragadta meg.

A karácsonyi üdvözletek legelterjedtebb eszköze a mobiltelefon: figyelembe véve, hogy mobilról telefonálni és SMS-t küldeni is lehet, 61% használja üdvözlései kifejezésére a mobiltelefonját. A mobilhívás elterjedtebb, mint az SMS-ezés: az előbbit 49%, az utóbbit 39% használja ünnepi jókívánságainak kinyilvánítására.

A vezetékes telefonhasználat súlya is jelentős, hiszen a megkérdezettek 36%-a hívja fel ilyen esetben rokonait, barátait (vagy közülük legalább egyvalakit).

Technológiától függetlenül, a telefonálás a legnépszerűbb karácsonyi kapcsolattartási forma: a megkérdezettek 67%-a hívja fel barátait, ismerőseit mobilon vagy vezetékesen (vagy mindkét módon).

Már többször hallottunk előrejelzéseket a hagyományos képeslapküldés, levélírás kiszorulásáról az emberek közötti kapcsolattartásból: még ha ez a mindennapokban általános tendencia is, karácsonykor a hagyományos írásbeliség még mindig jelentős szerephez jut (39% szokott ismerőseinek, barátainak képeslapot, levelet küldeni).

Az internetes kommunikáció is egyre nagyobb teret nyer az ünnep kapcsolattartási hálózatában: minden tizedik ember küld internetes képeslapot, és valamivel több, mint minden tizedik e-mailt. Az internetes kommunikációnak legalább az egyik formáját a kérdezettek 17%-a használja a karácsonyi üdvözlésekre.

A kommunikációs eszközök közül az internet a leginkább „tömeges" műfaj. E-mailt, internetes képeslapot átlagosan 16-20 embernek küldenek azok, akik küldenek egyáltalán ilyet. Az SMS-ek tömege sem sokkal marad el, átlagosan 13 ismerősünket üdvözöljük SMS-ben. A kétféle telefonon és a hagyományos levéllel/képeslappal átlagosan 6-8 emberhez juttatjuk el karácsonyi üdvözletünket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük