NOSZTALGIA-KISVASUTAK III.NOSZTALGIA-KISVASUTAK III.

A Magyar Posta Nosztalgia-kisvasutak címmel 2001-ben négycímletű, 2004-ben pedig kétcímletű sorozatot adott ki. A feldolgozás 2009-ben további négy címlettel bővül.

 NOSZTALGIA-KISVASUTAK III.NOSZTALGIA-KISVASUTAK III.

A Magyar Posta Nosztalgia-kisvasutak címmel 2001-ben négycímletű, 2004-ben pedig kétcímletű sorozatot adott ki. A feldolgozás 2009-ben további négy címlettel bővül.

A kisvasutak az 1435 mm-es normál nyomtávolságnál kisebb nyomközű vasutak. Az ország legszebb tájain, 390 kilométernyi vonalon ma is huszonkét 760 mm és két 600 mm nyomtávolságú vasút közlekedik, menetrend szerint.

A debreceni Zsuzsi Erdei Vasút (75 Ft-os címlet, Mk 48 sorozatú dízelmozdony) az ország legrégibb keskeny nyomközű vasútja, a megszűnt Debrecen-Fatelep-Nyírbéltek (48 km) közötti Debreceni Kisvasút (Zsuzsi vasút) Debrecen-Fatelep-Hármashegyalja (17 km) között megmaradt szakasza. A Debrecen-Fatelep-Nyírmártonfalva (22 km) vonalat 1882-ben adták át, majd a pályát több lépésben Nyírbéltek községig hosszabbították meg. A Hármashegyalja-Nyírbéltek (31 km) pályarészt 1977-ben felszámolták. A bélyegképen látható Hármas-hegyi-tó a végállomás közelében található.

A Hortobágyi Nemzeti Park Hortobágy-halastavi Kisvasútja (100 Ft-os címlet, C 50 sorozatú dízelmozdony) a hortobágyi halastavak megszűnt halgazdasági vasútjainak emlékét idézi. Ezt természetvédelmi okokból nem lehetett kövesúttal kiváltani. 2004-ben a pályát (4 km) újjáépítették, 2006-ban állomásokat és megállóhelyeket alakítottak ki. 2007. május 1-jétől turisztikai célokat is szolgál. A bélyegképen hazánk leghosszabb közúti kőhídja, a Kilenclyukú híd (167 m) is látható.

A Nagybörzsönyi Erdei Vasút (125 Ft-os címlet, MD 40 típusú dízelmozdony) 2008-ban ünnepelte centenáriumát. Nagybörzsöny-Nagyirtás (8 km) vonala az egykori Szob-Nagybörzsöny (22 km) kisvasút felső szakasza. A tolmács-hegyi és a kisirtási csúcsfordító (a mozdony húzza, majd tolja a szerelvényt) műszaki ritkaság. A bélyegképen a kisirtási csúcsfordító látható. A Szob-Márianosztra (7 km) közötti alsó szakasz felújítását 2007-ben fejezték be, és elkészült a Márianosztra-Nagyirtás (7 km) közötti középső szakasz újjáépítésének terve is.

A Királyréti Erdei Vasút (275 Ft-os címlet, 490,2004 pályaszámú Morgó gőzmozdony) a Börzsöny legnagyobb forgalmú, 1893-ban épült kisvasútja. Kismaros-Királyrét (10 km) vonalán 2003 szeptemberétől nosztalgiavonatokat is indítanak. Ezeket a bélyegen bemutatott, Romániából származó gőzmozdony továbbítja, amely 2003. április 29-én érkezett Kismarosra. A bélyegképen a Budapest-Szob vasútvonal kismarosi hídját figyelhetjük meg, a viadukt az erdei vasút pályája felett ível át.

Az alkalmi borítékon a Hortobágy-halastavi Kisvasút szerelvénye látható, dagonyázó bivalyokkal a háttérben. Az alkalmi bélyegző grafikája a Nagybörzsönyi Erdei Vasút MD 40 típusú dízelmozdonyának oldalnézeti képe a csúcsfordító váltóval. (Forrás: Tusnádi Csaba Károly írása)

SO

www.posta.huwww.posta.hu

Megjelenési időpont: 2009. április 2.

Gyártó nyomda: Állami Nyomda

Tervezőművész: Dudás László

A bélyegek perforációs mérete 45 x 29,16 mm. A bélyegívekben 50 bélyeg található.

A sorozat 500.000 példányban jelent meg.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük