Immár Magyarországon is egyre dinamikusabb a pénzügyi szolgáltatások térhódítása a világhálón, aminek nyilvánvaló oka a költséghatékony és kényelmes ügyintézés a szolgáltatók és az ügyfelek számára egyaránt. Ezzel egyidejűleg az online pénzügyi szolgáltatások biztonsága is elsőrendű szemponttá válik: a közelmúltban a pénzügyi felügyelet is ajánlásban hívta fel a szolgáltatók figyelmét arra, hogy az internetes csatorna növekvő forgalma fokozott védelmet kíván a szolgáltatók részéről. Az alábbi összeállításban a legnépszerűbb online pénzügyi terület, a direktbiztosítás adatbiztonsági kérdéseit tekintjük át Marosvölgyi Péter, a működését hamarosan megkezdő új direktbiztosítási szolgáltató, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatójának segítségével.

Immár Magyarországon is egyre dinamikusabb a pénzügyi szolgáltatások térhódítása a világhálón, aminek nyilvánvaló oka a költséghatékony és kényelmes ügyintézés a szolgáltatók és az ügyfelek számára egyaránt. Ezzel egyidejűleg az online pénzügyi szolgáltatások biztonsága is elsőrendű szemponttá válik: a közelmúltban a pénzügyi felügyelet is ajánlásban hívta fel a szolgáltatók figyelmét arra, hogy az internetes csatorna növekvő forgalma fokozott védelmet kíván a szolgáltatók részéről. Az alábbi összeállításban a legnépszerűbb online pénzügyi terület, a direktbiztosítás adatbiztonsági kérdéseit tekintjük át Marosvölgyi Péter, a működését hamarosan megkezdő új direktbiztosítási szolgáltató, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatójának segítségével.

Direktbiztosítás: A biztosításkötésnek az a formája, amelynek során a biztosító nem tanácsadók hálózatán, hanem saját, korszerű, közvetlen értékesítési csatornákon – elsősorban az Interneten – keresztül éri el ügyfeleit.

2008-ban a harmadik legnépszerűbb online termék vagy szolgáltatás az online biztosítás volt az NRC Piackutató által decemberben készített E-Commerce Trend Report 2009 adatai szerint. 100 felhasználó közül 12-en kötöttek biztosítást a neten, ennél többen csak könyvet (15%), illetve meleg ételt (13%) rendeltek a világhálón. Az elköltött összegek tekintetében szintén harmadik helyen állnak a biztosítások, szorosan követve az utazásokat és a hardvereszközöket.

Adatbiztonság

Mivel egy-egy biztosítás online megkötéséhez (egy egyszerű termék vásárlásától eltérően) adatok tucatjait kell megadni, a direktbiztosításhoz kapcsolódó egyik legfontosabb feladat az ügyfelek adatainak biztonságos kezelése az adatok begépelésétől kezdve az adatok tárolásán és felhasználásán keresztül az adatok ellenőrzött törléséig. A megbízható, ismert szolgáltatók ma már valamennyien megfelelő technológiát alkalmaznak a kezelt adatok védelme érdekében. Az adatokat házon belül is csak az adatkezeléssel megbízott munkatársak ismerhetik meg, az azonosítókat és a hozzájuk tartozó jelszavakat pedig – az egyirányú titkosítás miatt – még ők sem.

Az adathalászat ellen az ügyfél is sokat tehet. Érdemes az alábbi szabályokat megjegyezni:

  • 1. A szolgáltató e-mailben sosem kéri a felhasználói nevet és a jelszót, nem buzdít annak lecserélésére vagy újbóli megadására. Ilyen esetekben mindig illetéktelen próbálkozással van dolgunk.
  • 2. Ha biztosra akarjuk venni, hogy valóban a szolgáltató oldalán tartózkodunk és ez védett csatorna-e, ellenőrizzük, hogy megfelelő-e az adott oldal titkosítása (SSL). Ilyenkor a böngésző- vagy állapotsorban egy lezárt lakat ikonját találjuk, erre kattintva az adott titkosítás tanúsítványát is ellenőrizhetjük.

Pénzügyi biztonság

A direktbiztosítás pénzügyi biztonságát leginkább az szavatolja, hogy nem jár közvetlen pénzügyi teljesítéssel. A halasztott díjfizetés miatt az ügyfélnek 30 nap áll rendelkezésére, hogy a díjat befizesse. Ezt döntésétől függően megteheti banki átutalással vagy akár a biztosító által küldött sárga csekken is. Egyedül az utasbiztosítás esetén van szükség azonnali bankkártyás fizetésre, ám ilyenkor is annak a banknak a részére kell a bankkártya-adatokat megadnunk, amellyel más online fizetés során is kapcsolatban vagyunk.

Kényelem ÉS biztonság

Az online biztosítások nagy előnye, hogy megkötésük során – más pénzügyi jellegű tranzakcióval szemben – nincsen szükség személyes azonosításra, vagyis arra, hogy az ügyfél egy hivatalos okmányával együtt a szolgáltató munkatársa előtt személyesen is megjelenjen. Amennyiben a megkötött biztosítás esedékes díját kifizeti, úgy érvényes lesz a szerződése, ellenkező esetben nem.

A direktbiztosítói ügyintézést tovább egyszerűsíti, hogy nincs szükség külön megbízási nyilatkozatra sem, hiszen a direktbiztosítási szolgáltató közvetlenül a biztosítói oldalt képviseli, vagyis – az alkuszokkal ellentétben – nem az ügyfél nevében jár el a biztosító felé.

Direktbiztosítások minden területen

„Az egyszerű ügyintézés és a közvetlen pénzforgalom hiánya miatt az online biztosítás ma biztonságos próbálkozási terület mindazok számára, akik ma még bizalmatlanul tekintenek az internetes pénzügyi szolgáltatásokra. – magyarázza Marosvölgyi Péter, a működését hamarosan megkezdő AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója. – Ezt ma már egyre többen ismerik fel, ezért immár nem csak a novemberben megkötött kötelező biztosítások kapcsán, hanem a lakás-, casco-és utasbiztosítások területén is egyre fokozódó versenyről beszélhetünk. Hosszabb távon azzal számolunk, hogy az online alkuszok mellett egyre meghatározóbb szerephez jutnak a nagy biztosítók direkt szolgáltatói is, amelyek közül sikerre elsősorban az olcsó mellett innovatív, egyedi termékeket, és minél teljesebb online ügyintézést kínáló szolgáltatók számíthatnak majd."

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük