Vaszilij Kandinszkij:Könnyű konstrukció 1940Vaszilij Kandinszkij:Könnyű konstrukció 1940 

A klasszikus modern képzőművészet legjelentősebb alkotóit és irányzatait mutatja be a Szépművészeti Múzeum október végén nyílt tárlata. A csaknem 100 művet bemutató tárlat január 27-ig várja a nagyközönséget.

Vaszilij Kandinszkij:Könnyű konstrukció 1940Vaszilij Kandinszkij:Könnyű konstrukció 1940 

A klasszikus modern képzőművészet legjelentősebb alkotóit és irányzatait mutatja be a Szépművészeti Múzeum október végén nyílt tárlata. A csaknem 100 művet bemutató tárlat január 27-ig várja a nagyközönséget.

Hermann Rupf és feleségének gyűjteménye ma már az egyik legfontosabb klasszikus modern svájci művészeti magángyűjteménynek számít. Az 1880-ban Bernben született rövidáru üzlet tulajdonos Hermann Rupf (1880-1962) és neje, Margit Rupf-Wirz 1907-ben kezdték el kialakítani gyűjteményüket. Ekkoriban vásárolták első képeiket, Georges Braque és Pablo Picasso festményeit, amelyeket ma a kubizmus korai szakaszának legfontosabb alkotásai között tartunk számunk. Intenzíven foglalkoztak koruk művészetével, annak népszerűsítésével, megismertetésével – Hermann Rupf a Berner Tagwacht című berni napilap mű- és zene kritikusa volt több mint 20 éven keresztül. Gyűjteményük darabjait gyakran már a művek készülésének évében megvásárolták.

Paul Klee: Téli hegyek 1925Paul Klee: Téli hegyek 1925A gyűjteményt kezelő, ötvenéves jubileumát ünneplő Hermann und Margit Rupf Alapítvány egy vándorkiállítás keretein belül ad bepillantást a gyűjteménybe – a kollekció legjelentősebb darabjainak segítségével, mint például a vadak (Derain, Friesz), a kubisták (Braque, Picasso, Gris és Léger), vagy Paul Klee és Kandinszkij műveivel.

Georges Braque:  Hegedű és vonó 1911Georges Braque: Hegedű és vonó 1911Hermann Rupf életre szóló barátságot kötött a párizsi műkereskedő galéria tulajdonossal, Daniel-Henry Kahnweilerrel, akinek egyik legelső vásárlója volt, és akinek segítségével Picasso műtermébe is eljutott. A Rupf házaspár ugyanakkor 1913-tól ugyancsak folyamatos kapcsolatot ápolt Paul Kleevel, festményeinek vásárlásával támogatta is a művészt. A házaspár 1954-ben hozta létre a nevüket viselő alapítványt, azzal a céllal, hogy ápolja és bővítse a gyűjteményt, amely a berni Kunstmuseumba került megőrzésre. Az eredetileg 300 darabot számláló kollekció az alapítvány vásárlásainak köszönhetően 900 darabossá bővült.

A vándorkiállítás harmadik helyszíneként 2007-ben a budapesti közönség ismerkedhet meg a Rupf-gyűjtemény legkiemelkedőbb alkotásaival.

A kiállítás kurátora: Geskó Judit

http://www.szepmuveszeti.hu/

A kiállításon szereplő művek keletkezésüket nézve átfogják a 20. század első felét. A válogatott művek a korszak legjelentősebb alkotóit, legfontosabb jellemzőit, irányzatait (fauve-ok, kubizmus, dadaizmus, szürrealizmus) is bemutatják. Különlegesség, hogy a gyűjtemény első alkalommal mutatkozik be az európai nagyközönség előtt, egy vándorkiállítás keretében. 

Vaszilij Kandinszkij: Teljes hangzás, 1929 /plakátkép/Vaszilij Kandinszkij: Teljes hangzás, 1929 /plakátkép/Kandinszkij 1866-ban született Moszkvában. Gyermekkorában bizonyos színeket barátságosnak, bizonyosakat barátságtalannak talált. Ez a fajta gondolkodásmód felnőtt korában is megmaradt. A színekhez folyamatosan hangokat kapcsolt. A nagynénje által felolvasott germán mesék, mondák kincsestára táplálta művészi képzelőerejét.

Kandinszkij szabadon mozgott a kultúrák között. Jogi tanulmányai befejezése után Tartuba hívják professzornak, majd hirtelen gondol egyet, és Münchenbe költözik, ahol elhatározza, hogy festő lesz. Kandinszkij tehetséges író volt, és számos írásában fejtette ki nézeteit a művészi tevékenység fontos indítékáról, amelyet „belső elhivatottságként" vagy „belső szükségszerűségként" említ. 1910 fordulópont volt az életében. Megszületett az első absztrakt akvarell.

A képi tér építőelemeiről, a kis mértani testekről – kubusokról – elnevezett irányzat a kubizmus. A jelenségeket geometriai formákra bontja, lehántja a dolgok esetleges, véletlenszerű külső formáját, és felfedezi belső törvényszerűségeit.

A kubizmus főalakja Picasso mellett Georges Braque, ő az egyetlen festő, aki részt vett a 20. század két nagy mozgalmában, a fauvizmusban és a kubizmusban, s a kubizmuson belül is végigjárta mindegyik szakaszt.

Picasso és Brague mellett a kubizmus egyik alapítójaként tisztelik a spanyol Juan Gris-t, aki mindvégig hű maradt a kubista eszmékhez, s különösen a kubizmus harmadik stádiumának a problémaköre foglalkoztatta. Gris szerint a kubizmus célja: "ismert elemekből, új egységeket alkotni tisztán plasztikai metaforákkal vagy célzásokkal szerkesztvén meg őket."

A kubizmust a 20. század, a gép korszakának sajátos termékével, a gépszerű, mechanikai formázással kötötte össze Fernand Léger, a geometrikus, majd a mechanikus szemlélet egyik jellegzetes képviselője.

Forrás:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Vaszilij_Kandinszkij

http://www.freeweb.hu/verslista/muveszetek/3stilus/12avantgard/12kubis.htm

A képek forrása: Szépművészeti Múzeum.  

Egyéni látogatók számára a Szépművészeti Múzeum önkéntes tárlatvezetői a Régi Képtárban angol nyelven keddtől péntekig 11 és 14 órakor, és szombaton 11 órakor ingyenes tárlatvezetést tartanak. 

Simon Éva

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük