Az első részlet most már minimum 20 % sajáterőAz első részlet most már minimum 20 % sajáterő

A Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete (PSZÁF) tájékoztatót fogalmazott meg a kockázatosnak minősülő gépjármű-finanszírozási konstrukciókra vonatkozóan. A Felügyelet és a Lízingszövetség a különösen kockázatos hitelkonstrukcióknak és a lakosság eladósodásának próbál véget vetni, megszűnhet a nulla százalék kezdőrészlet, csökken a futamidő. Szakértők szerint tisztulni fog a piac.

 Az első részlet most már minimum 20 % sajáterőAz első részlet most már minimum 20 % sajáterő

A Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete (PSZÁF) tájékoztatót fogalmazott meg a kockázatosnak minősülő gépjármű-finanszírozási konstrukciókra vonatkozóan. A Felügyelet és a Lízingszövetség a különösen kockázatos hitelkonstrukcióknak és a lakosság eladósodásának próbál véget vetni, megszűnhet a nulla százalék kezdőrészlet, csökken a futamidő. Szakértők szerint tisztulni fog a piac.

A Magyar Lízingszövetséggel folytatott egyeztetések eredményeként a PSZÁF közzétett tájékoztatója többlettartalékot ír elő azokra a gépjármű-finanszírozási konstrukciókra, amelyeket kockázatosnak ítél meg; tartalékot képeztet az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az évekig csak kamatfizetést kérő konstrukciókra.

A szabályozás, amely  2009. január 5-től lép életbe, előírja a jelenlegi 0 százalék helyett a 20%-os  minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkenését, valamint  a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb megvizsgálását.

„ A megfogalmazott javaslataink  mindenképpen a piac átalakulását jelentik, megritkulnak, sőt remélhetőleg megszűnnek például azok az extrém hitelkonstrukciók, amikor a hosszú futamidő és a nulla önrész miatt a  hitel összege meghaladta az autó értékét. A vásárlók  átláthatóbb, biztonságosabb feltételekkel tudnak majd gépkocsit finanszíroztatni és nem kell az eladósodástól tartaniuk." – hangsúlyozta Binder István, a PSZÁF szóvivője.

A Magyar Lízingszövetség szerint a magyar gépjármű piac már a pénzügyi válság előtt krízishelyzetben volt;  állandó importőri nyomás jellemezte az új autóértékesítési darabszámok szinten-tartása miatt, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az értékesítésben, amelyet a finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt.

A pénzügyi válság következtében szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, ezáltal drágultak az ügyfélhitelek, szigorodott a hitelbírálat, és túltermelés alakult ki.

„ A finanszírozási szabályok szigorodása mindenképpen átláthatóbb és biztonságosabb feltételeket biztosít. Várhatóan visszafogja majd a lakossági autóeladásokat, de csupán azok szorulnak majd ki a vevői körből, akiknek már a kezdőrészlet megfizetése is komoly gondot jelent. A felelős vásárlók jól járnak, hiszen a túlságosan kockázatos konstrukciók eltűnésével csökken a finanszírozók vesztesége, és ez visszahathat a hitelek kamatára is.  A piac tisztulása nem halogatható tovább. -tette hozzá Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

Fontos változás még a PSZÁF útmutatójában, hogy a kezdőrészlet a gépkocsi valós értéke alapján fizetendő, ami új autók esetében a listaár mindenfajta kedvezménnyel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük