Drámaian kevés kémiatanár végez évente Magyarországon. E helyzeten kíván javítani az a program, amelynek keretében évente ezerötszáz középiskolás diák végezhet érdekes és szórakoztató kémiai kísérleteket felsőoktatási intézmények laboratóriumaiban – ingyenesen.

 

Drámaian kevés kémiatanár végez évente Magyarországon. E helyzeten kíván javítani az a program, amelynek keretében évente ezerötszáz középiskolás diák végezhet érdekes és szórakoztató kémiai kísérleteket felsőoktatási intézmények laboratóriumaiban – ingyenesen.

 

A kezdeményezéshez kilenc egyetem és főiskola csatlakozott, amelyek különleges kémia foglalkozásokra hívják meg a továbbtanulókat: a jövő lehetséges vegyészeit és kémiatanárait.

 

Ebben a tanévben országosan kémia szakon 416-an, vegyészmérnöki karon pedig 414-en kezdték meg tanulmányaikat. Az igazi problémát azonban az jelenti, hogy a felvettek csupán 20%-a fejezi be sikeresen tanulmányait, a tanárok képzésénél pedig a helyzet egyenesen drámai: évente körülbelül csak öten kapnak kémiatanári diplomát. A program szervezői remélik, hogy a Chemgeneration Roadshow foglalkozásait látogató diákok a továbbtanuláskor szívesebben választják majd a természettudományos szakokat, s ezen belül a tanárszakot is.

 

A Chemgeneration Roadshow 2012-ben indult országos körútjára. Évente ezerötszáz középiskolás diákot csábítanak felsőoktatási intézmények laboratóriumaiba, hogy ott tevékeny kísérletezésben vegyenek részt, ezzel is kiegészítve az elméletben tanultakat. A Magyar Kémikusok Egyesülete és a BASF közös oktatási programjához az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az egri Eszterházy Károly Főiskola, a Miskolci Egyetem, a Nyíregyházi Főiskola, a Pécsi Tudományegyetem, a soproni Nyugat-Magyarországi Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem csatlakozott. A foglalkozásokon a középiskolai osztályok ingyenesen vehetnek részt.

 

A Chemgeneration Roadshow egyik budapesti állomásán, az ELTE Kémiai Intézetében a diákok számos kémiai érdekességre csodálkozhattak rá: kiderült, hogy miképp lehet cinkvirágot készíteni, hogyan lehet árammal ezüstvirágot rajzolni, mi az a mézfraktál vagy az ólomfa. Megtudhattuk, hogyan kell képet festeni kémiai reakciókkal, miként lehet egyetlen „varázsütéssel" kizöldíteni a fákat, vagy mit keres a csillogó „süni" a pohárban. A rézpénzből lehet-e „ezüstpénzt" varázsolni, vagy miképp készülhetnek egy kémiai laborban piros és zöld kaviárgolyók.

 

A diákok által elvégzett kísérletek a középiskolai kémiai ismeretekre építenek, az iskolai kémiaórán tanultakat teszik szemléletessé, és a fiatalok számára is átélhetővé, úgy hogy a diákok nemcsak megtapasztalják a kémiai reakciókat, de meg is értik azokat.

 

 

„A Chemgeneration Roadshow idén is folytatja útját az országban, Budapest mellett még hét nagyvárosban várja a kísérletezni vágyó diákokat. A nagy döntés előtt álló középiskolások a nyílt napokon olyan élménnyel gazdagodhatnak, amely nemcsak a továbbtanulást, hanem már a későbbi pályaválasztásukat is befolyásolhatja." – nyilatkozta Simonné Dr. Sarkadi Livia a Magyar Kémikusok Egyesületének elnöke.

 

„Az utánpótlás nevelése nagyon fontos ügyünk, hiszen a vegyipar innovációi kiemelt szerepet játszanak a fenntartható fejlődésben, amelyhez mindig szükség lesz elhivatott kémikusokra. Ezért is vagyunk a természettudományos oktatás elkötelezett támogatói világszerte." – mondta Dr. Herbert Fisch, a BASF Hungária ügyvezető igazgatója.

 A BASF szervezésében az általános iskolás korosztálynak 2011 ősze óta tartanak hasonló foglalkozásokat a Közlekedési Múzeumban berendezett Kölyöklaborban. Az iskolák érdeklődésére jellemző, hogy általában öt munkanap alatt betelik az adott félévre meghirdetett összes időpont. A BASF Kids' Lab programja 2012-ben elnyerte a felelős vállalatoknak járó GOOD CSR díjat.

 http://www.chemgeneration.com/  

  A chemgeneration.com látványos köntösben és szórakoztató módon mutatja be a tudományág történetét, eredményeit és a civilizáció fejlődésére gyakorolt hatását. A kémiai tudásbázist a Magyar Kémikusok Egyesülete és a BASF Hungária Kft. alapította 2011-ben, a Kémia Nemzetközi Évében. A weboldal fő célja, hogy felébressze a tudományág iránti érdeklődést, valamint bemutassa a kémia helyét világunkban, beleértve kiemelkedő szerepét az emberiség jövőjének és fenntartható fejlődésének szempontjából. A weboldalnak indulás óta több mint 310.000 látogatója volt, 2011-ben oktatás kategóriában elnyerte „Az Év Honlapja" címet, majd 2012-ben a Future City innovációs közösségi játékkal bővült.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük