Kereskedõk, vigyázat – jönnek az omni-fogyasztók!
3 perc olvasásAz IBM élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói szokásokat felmérõ reprezentatív vizsgálatot folytatott az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. Az eredmények új fogyasztói tulajdonságok kialakulását mutatják, amelyek hosszabb távon mélyrehatóan változtatják meg a termelõk és forgalmazók kapcsolatait az ügyfelekkel.
Az IBM élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói szokásokat felmérõ reprezentatív vizsgálatot folytatott az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. Az eredmények új fogyasztói tulajdonságok kialakulását mutatják, amelyek hosszabb távon mélyrehatóan változtatják meg a termelõk és forgalmazók kapcsolatait az ügyfelekkel.
A felmérésbõl kiderül, hogy a fogyasztói bizalom egyre alacsonyabb: a vásárlók 70%-a nem bízik túlságosan abban, hogy a márkás élelmiszerek gyártói megfelelõen figyelnének a fogyasztók egészségre, vagy a környezetre. Felük nincs meggyõzõdve az élelmiszerek biztonságosságáról, negyven százalékuk pedig már leváltotta megszokott márkáját az elmúlt két
évben. A megkérdezettek 60%-a állította, hogy többet tud a termékek tartalmáról, mint két évvel korábban, és 72% még több információt akar a forrásról, elkészítési eljárásról és az összetevõkrõl.
Noha a termék, márka és csomagolás még mindig kulcsfontosságú az eladások szempontjából, a vásárlói viselkedésben jelentõs fordulat zajlik: a fogyasztói döntéseket egyre jobban befolyásolják egy-egy közösség tagjai és véleményformálói, s egyre fontosabbá válnak olyan faktorok, mint a termék hatása az egészségre, közérzetre, környezetre és a társadalomra. Eközben a hagyományos marketing-üzenetek hatása csökken.
Az eredmények egy új típusú vásárló, az "omni-fogyasztó" profilját rajzolják ki. Ezek a személyek tudatosak, kételkedõk, aktív és kiterjedt – gyakran az interneten kialakított – közösségi kapcsolatokkal rendelkeznek. Az omni-fogyasztó széles termékkörbõl vásárol, s véleményét, tapasztalatait folyamatosan megosztja másokkal. Az omni-fogyasztó átláthatóságot követel,
és csak abban a termékben bízik, amelynek eredetét és hatásait jól ismeri.
Megnyeréséhez a legjobb út, ha a gyártók és forgalmazók biztosítják az áruk nyomon követhetõségét, valamint a lehetõ legteljesebb információt nyújtják a termékekrõl. Mindezt ma már nem szükséges bolha betûkkel feltüntetni, hiszen egy, a csomagolásba integrált olcsó chipen akár egy kisebb könyvtárnyi adat elfér, egyedi sorszámozással pedig az is megoldható, hogy
a fogyasztó bárhol és bármikor az interneten keresztül lekérje a gyártótól az adott cikkre vonatkozó adatokat.
Az IBM szerint a követhetõség és az információ biztosítása értékes versenyelõny, s azok nyerhetik el a vásárlók rokonszenvét, akik nem majd valamikor a jövõben, szabályozóktól kényszerítve cselekszenek ügyfeleik széles körû informálása érdekében, hanem az elsõk között lépnek. Ennek elõsegítésére a cég piacra vezeti az IBM Élelmiszer biztonsági Menedzsment
Rendszert, s kétdimenziós vonalkódokat, valamint tömegfelhasználásra alkalmas rádiófrekvenciás azonosítással (RFID) mûködõ árujelölõ megoldásokat fejlesztett ki.