BKV – BTH : együtt a turistákért
2008. június 17-i bejelentés szerint a BKV és a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht.(BTH) szorosabb együtt-működést helyezett kilátásba, s megállapodást írt alá a fővárosba látogató turisták igényesebb és teljesebb kiszolgálása, valamint a közösségi közlekedés népszerűsítése érdekében. A tájékoztatást a megjelentek Fekete László BTH ügyvezető igazgatótól és Kiricsi Karola BTH sajtószóvivőtől hallhatták.
2008. június 17-i bejelentés szerint a BKV és a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht.(BTH) szorosabb együtt-működést helyezett kilátásba, s megállapodást írt alá a fővárosba látogató turisták igényesebb és teljesebb kiszolgálása, valamint a közösségi közlekedés népszerűsítése érdekében. A tájékoztatást a megjelentek Fekete László BTH ügyvezető igazgatótól és Kiricsi Karola BTH sajtószóvivőtől hallhatták.
A 100%-ban fővárosi tulajdonban lévő BTH kiemelt feladatának tekinti a potenciális turisták megszólítását és Budapestre csábítását, az ittlévők információval való ellátását. A hat Tourinform iroda ezen dolgozik, munkájában jó partnernek tekinti a BKV-t. A nemzetközi szakmai felmérések szerint Budapest az elmúlt évben teljesített 6 millió vendégéjszakával Európa és a világ „meg kell látogatni" -városai sorába emelkedett. Az év első negyedének eredményei további 6%-os bevétel-növekedést jeleznek, a külföldi turizmusból származó összes hazai bevétel-növekedés 74,4%-a Budapesten realizálódik. A legfontosabb küldő országok; Németország, az Egyesült Királyság,
az Egyesült Államok, Olaszország, folyamatosan nő a spanyol, a francia látogatók száma, különös figyelmet érdemes szentelni a japán turisták növekvő számára.
A két fővárosi társaság együtt indít több turistabarát projektet. A kooperáció részeként 9 kiemelt metróállomáson hamarosan un. „You are here" típusú tájékoztató táblát helyeznek ki, melyek részletesen mutatják a látogató pontos tartózkodási helyét, valamint a környezetében lévő turisztikai látnivalókat és szolgáltatásokat.
A külföldi látogatók számára vannak olyan, a közlekedési társasághoz kapcsolódó látványosságok, melyek a külföldiek számára unikumnak számítanak, s turisztikailag érdemes építeni rájuk.
Ilyen az 1870-től működő Budavári Sikló, amely az 50 méteres magasság-különbséget indulásakor még gőzhenger által hajtott szerkezettel tette meg, újjáépítve ma már UNESCO védettséget élvez.
A Fogaskerekű vasút 1874-től szolgálja 3,7 km-es pályáján az utazókat, menetideje 15 perc.
A Libegőt 1970 augusztus 20-án avatták. Nagyon üzembiztosan működik, fennállása óta nem volt saját hibából származó balesete. Mintegy 80-100 millió Ft bevételt hoz évente.
Két múzeum is van a BKV kezelésében; a Deák téren a Millenniumi Földalatti vasút múzeuma és a szentendrei jármű múzeum, melynek állományát folyamatosan karbantartják.
Az együttműködésről szóló bejelentés szerint, új szolgáltatásként a BKV a turisták és az érdeklődők számára korlátozott létszámú, speciális túrákat szervez a metrónak a nagyközönség elől elzárt üzemi területei bejárására, ahol szakmai vezetéssel részletesebben betekinthetnek a földalatti közlekedés világába. A látogatás vonzerejét az éjszakai időpont és a helyszín különlegessége együtt biztosítja, a szervezők várakozása szerint. A programra a jegyek árusítását a BTH saját Tourinform irodáin keresztül vállalja, sőt szervezett study-tourok keretében külföldi újságíróknak is bemutatja majd a különleges budapesti túrát.
A kommunikáció megkönnyítése érdekében, a két cég a BKV jegyellenőrök számára idegen (angol és német) nyelvű tájékoztató kártyákat dolgoz ki, melyeken a legfontosabb közlekedési, jegykezelési információkat tudatják a turistákkal a későbbi kellemetlenségek elkerülésére. A külföldi turisták számára folyamatos konfliktus forrása az átszállás után kötelező újabb jegy-érvényesítés a metrón, hasonló konfliktusok feloldására szánják ezt a tájékoztatást. (Információk szerint ilyen átszállási-jegykezelési kötelezettség Európában csak nálunk található…)
A tájékoztatás szerint az évi 6,4 millió BKV utasból 2 ezer jut egy ellenőrre, az év első felében 200 ezret ellenőriztek, panasszal közülük 400-an éltek. Az ellenőröknél a megállapodás alapján elérhető idegen-nyelvű írásos anyagon kívül, a gondok kezelésére kötelező angol-tanulás is szolgál a BKV-nál…
A BKV és a BTH együttműködésének kiemelt pontja a kölcsönös promóciós támogatás is, ennek egyik eszköze a prospektusok kölcsönös terjesztése. A BKV legforgalmasabb jegypénztáraiban a turisták ezentúl ingyenesen juthatnak hozzá többnyelvű turisztikai térképekhez, anygaokhoz (pl. Budapest Guide, BTH News) , a turisztikai tájékoztatásra szakosodott Tourinform irodákban pedig a BKV térképei, kiadványai (pl. éjszaki járatok listája, napijegy) is megtalálhatók lesznek.
A BTH közreműködésével a tömegközlekedési kiadványok is ott lesznek a legnagyobb hazai és nemzetközi turisztikai kiállításokon, vásárokon. Az együttműködést a cégek saját internetes felületeikre is kiterjesztették, helyet biztosítva egymás híreinek a honlapokon.
A tájékoztatón elhangzott, folyamatosan dolgoznak a két év múlva bevezetendő e-ticketing jegyrendszer -en.
Első alkalmazására a metro vonalain kerül majd sor, utána a felszíni közlekedésben. A telefonos SMS-jegyváltási rendszer kísérletei még ezen a nyáron beindulnak, a váltható időtartam 60, ill. 90 perc utazásra szól majd.
Az Euroastra munkatársai megkérdezték; megtapasztalva egyes BKV sofőrök „vezetési stílusát", nem gondolnak-e a külföldön jól bevált, a kulturált vezetési kultúrát támogató versenyek meghonosítására a budapesti BKV-gépkocsivezetők körében, ill. a korábbi nyarakon alkalmazott diákmunkások, nyelvi-segítők ismételt alkalmazására, a két vállalat közötti együttműködésbe való bevonására.
A válasz; több éve vannak vezetési versenyek a BKV-nál, a diákmunka pedig az elmúlt évben nem volt sikeres, ill. költségesnek bizonyult…
Harmat Lajos