Hypo Lízing Miközben tõlünk nyugatabbra a vállalkozások számára a lízing többé-kevésbé az operatív lízinget jelenti, addig Magyarországon a lízing-finanszírozás döntõ része pénzügyi lízing keretében valósul meg. A furcsa az, hogy nálunk még a vállalkozások is elõszeretettel választják a pénzügyi lízing konstrukciót, pedig az operatív lízing döntõen a vállalkozások számára nyújthat igazi elõnyöket. A jelenlegi gazdasági környezet immár szükségessé teszi az adó tervezést, és az operatív lízing ennek bizonyos esetekben igen jó eszköze.

 

Hypo Lízing Miközben tõlünk nyugatabbra a vállalkozások számára a lízing többé-kevésbé az operatív lízinget jelenti, addig Magyarországon a lízing-finanszírozás döntõ része pénzügyi lízing keretében valósul meg. A furcsa az, hogy nálunk még a vállalkozások is elõszeretettel választják a pénzügyi lízing konstrukciót, pedig az operatív lízing döntõen a vállalkozások számára nyújthat igazi elõnyöket. A jelenlegi gazdasági környezet immár szükségessé teszi az adó tervezést, és az operatív lízing ennek bizonyos esetekben igen jó eszköze.

 

Az operatív lízingnél – más néven tartós bérlet konstrukcióban – a finanszírozó vásárolja meg a bérbevevõ által kiválasztott eszközt, s mint bérbeadó lesz az eszköz tulajdonosa. Õ aktiválja könyveiben, s lehetõsége van gyorsított értékcsökkentési leírást alkalmazni. A bérbevevõ havonta bérleti díjat fizet, melynek áfa-tartalmát visszaigényelheti, a nettó bérleti díjak pedig költségként számolhatóak el. Az üzemeltetés kockázatait általános esetben a lízingbe vevõ viseli. A lízingbe adó egyéb szolgáltatásokat (szerviz, karbantartás, fejlesztés) is vállalhat a lízingbe adáson kívül. A futamidõ végén az eszközt a bérbevevõ visszaadja a bérbeadónak, aki azt értékesíti, vagy újra lízingbe adhatja. Az operatív lízing a megoldás akkor is, ha a bérbevevõnek rövidebb ideig van szüksége az eszközre, mint annak hasznos élettartama. Így a szerzõdés lejárta után mentesül az eszköz értékesítésének kötöttsége alól, pénze marad lekötve egy számára már haszontalan vagyontárgyban. Az operatív lízinget ajánlják olyan esetekben is, amikor olyan gyorsan avuló tárgy beszerzésére kerül sor, amely esetében sem a közvetlen beruházás, sem a pénzügyi lízing konstrukció választása nem kifizetõdõ.

Magyarország azonban nem lenne Magyarország, ha nem lennének objektív akadályai a konstrukció terjedésének. Az egyik ilyen tétel, hogy tartós bérlet esetén a lízingbeadó cégnél a bérleti díj számlája mellett számos olyan számla keletkezik, amely lényegében csak átfut rajta – hiszen a költség a lízingbevõt terheli. A hatályos jogszabályok szerint ugyanakkor az iparûzési adót a vállalkozásoknak a teljes forgalom alapján kell megfizetniük – így a lízingcég iparûzési adó alapjába ezek, az átfutó tételek is adóalap-növelõ tételként jelentkeznek. A lízingcég – mutat rá a Pénzügyminisztérium egy, február elsején publikált anyaga – ilyenkor nem tehet mást, minthogy ezt a tételt is belefoglalja az az operatív lízing nettó bérleti díjába, amely így már nem lesz olyan versenyképes, mint a pénzügyi lízing konstrukció.

A másik megoldásra váró probléma a gépjármûvek flotta-finanszírozásánál áll fenn: ha a bérbevevõ cég nem vezet menetlevelet és alkalmazottjával nem fizetteti ki a magáncélú utazásokat, az áfa nem levonható, a finanszírozásnak bruttó értéken kell történnie. A havi részleteket viszont az operatív lízingnél áfá-val kell számlázni – ez viszont így duplán kerül kiszámlázásra.

 A Magyar Lízingszövetség tagjai az elmúlt idõben tárgyalásokat kezdeményeztek a Pénzügyminisztérium illetékeseivel azzal kapcsolatban, hogy közösen szûrjék ki az operatív lízing számára versenyhátrányt okozó szabályozási elemeket. Az iparûzési adó ügyében egyelõre nem történt elõrelépés, ám a gépjármû flotta-finanszírozás terén várható elmozdulás – a PM ugyanis nyitottnak mutatkozik a probléma kezelésére.

"A lízingtársaságok által javasolt megoldások alaposan megkönnyíthetnék a forráshiányos kis- és középvállalkozások helyzetét, olcsóbbá és biztonságosabbá tennék finanszírozásukat. Bízunk abban, hogy a hatóságok a kkv-k versenyképességének fokozásának hatékony eszközét látják majd az operatív lízingben és levetkõzik korábbi ellenérzéseiket azzal kapcsolatban, hogy a megoldás csak adóoptimalizálási kiskapu" – mondta Kiss Zoltán, a HYPO Alpe-Adria Leasing Zrt. vezérigazgatója.

A HYPO Alpe-Adria Leasing Zrt. a régió egyik legdinamikusabban fejlõdõ pénzügyi csoportjának, a régió több országában is finanszírozóként piacvezetõ Hypo Alpe-Adria Bankcsoportnak a tagja.

A magyarországi tevékenység 2005-ben kezdõdött meg. A magyar leányvállalat fókuszában elsõsorban nagy értékû luxuscikkek magánszemélyek részére történõ finanszírozása (pl. luxusingatlan, hajó, repülõgép, helikopter, személyautó) valamint nagy értékû vállalati beruházások eszköz-, vagy projekt alapú finanszírozása áll.

A Hypo Alpe-Adria Bankcsoport 110 éve, 1896-ban kezdte meg mûködését Karintiában. Jelenleg 11 országban folytat aktív banküzemi és lízingtevékenységet. A csoport az Alpok-Adria régióban mintegy 250 kirendeltséggel és 5200 munkatárssal 750 ezer ügyfelet szolgál ki.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük