A jelenlegi gazdasági helyzet nem okozott jelentős változást a lakosság pénzügyi termékhasználati szokásaiban.

A jelenlegi gazdasági helyzet nem okozott jelentős változást a lakosság pénzügyi termékhasználati szokásaiban.

 

  A banki ügyfelek pénzügyi termékhasználatát jelző mutatók csekély mértékű eltérést mutatnak a korábbi évek adataihoz képest.

Az elmúlt egy évben nagyobb mértékű változás a pénzügyi termékek tervezett igénybevételében jelentkezett, nem pedig a pénzügyi termékhasználatban – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, Pénzügypiaci Adatszolgáltatás című tanulmánya.

A lakosság a jelenlegi gazdasági helyzetben a megtakarításokat, befektetéseket preferálja a hitelfelvétellel szemben.

A társadalom teljes egészét vizsgálva elmondható, hogy a pénzügyi válság jellemzően nem változtatta meg az emberek pénzügyi szokásait. A banki ügyfelek pénzügyi termékhasználatát jelző mutatók csekély mértékű eltérést mutatnak a korábbi évek adataihoz képest – derül ki a GfK Hungária Pénzügypiaci Adatszolgáltatás című legfrissebb tanulmányának eredményeiből.

Természetesen a pénzügyi termékhasználat meglehetősen statikus helyzet, hiszen a hitelfelvétel általában nem rövidtávú folyamat, nem könnyű egy befektetést áthelyezni, vagy egy számlát megszüntetni. Így a lakosság jelentős része a pénzügyi termékhasználatát illetően gyakorlatilag nem adott választ a gazdasági krízisre, pénzügyeit úgy intézi, ahogy azt korábban is tette.

Az elmúlt bő egy évet vizsgálva elmondható, hogy nagyobb mértékű változás a pénzügyi termékek tervezett igénybevételében jelentkezett, nem pedig a pénzügyi termékhasználatban.

Az 5 fő pénzügyi termékcsoportot (folyószámla/bankkártya, lakáshitel, kis összegű hitel, közepes összegű hitel, megtakarítási termék) vizsgálva megállapítható, hogy 2008 második félévében mind az 5 termékcsoport esetében lényegesen alacsonyabb volt a lakosság részéről tervezett igénybevétel 2008 első félévéhez képest. Eszerint óvatosabbá váltak a családok, és sokkal kevésbé szándékoztak új pénzügyi termékeket igénybe venni, mint korábban.

3 pénzügyi termékcsoport (lakáshitel, kis összegű hitelek, közepes összegű hitelek) esetében 2009 első 4 hónapjában még tovább estek a tervezett igénybevételt előrejelző mutatók, azaz hiteleket a lakosság továbbra sem tervez igénybe venni.

Ezzel ellentétben a számla jellegű termékek esetében a most lezárult időszakban már a 2008 első félévében mért értékeket tapasztaltuk. A befektetési termékek esetében viszont már a tavalyi év első félévében mért értékek feletti igénybevételi szándékokról beszélhetünk.

„Ebből következően a lakosság a jelenlegi gazdasági helyzetben a megtakarításokat, befektetéseket preferálja a hitelfelvétellel szemben, ami a lakosság pénzügyi helyzetének stabilitása szempontjából mindenképpen kedvező, de a fogyasztás és a gazdasági növekedés szempontjából kedvezőtlen fejlemény" – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Magyarország a közép-európai középmezőnyben
Magyarország a pénzügyi termékekkel való ellátottságot leíró mutatók alapján a közép-európai középmezőny elején helyezkedik el. A 13 országot (Ausztriát és 12 volt szocialista országot) vizsgáló felmérés adatai szerint a bankkapcsolattal rendelkezők arányát tekintve Magyarország a hetedik helyen áll a listán.

Ennél kedvezőbb pozícióban vagyunk a folyószámlával rendelkezők terén, ahol a negyedik pozíciót sikerült elérni. Megtakarítási termékekkel a lakosság 14 százaléka rendelkezett, ami összesítésben a hetedik helyet jelentette, míg a legelőkelőbb pozíciót a pénzintézeti hitelek elterjedtségében érte el az ország. E téren a 24 százalékos arány a harmadik legmagasabb a régióban.

A fogyasztás visszaesését a teljes hazai kiskereskedelem közel felét adó élelmiszer, ill. élelmiszer jellegű szektor is megszenvedte. Az idei első negyedévben 4 százalékkal csökkentek az élelmiszer és vegyi áru eladások.

„Az eladások csökkenése mögött nem a korábban várt olcsóbb termékekre váltás történik, hanem az értékesített volumenek csökkenek" – mondta el Dörnyei Otília a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A GfK Hungária fogyasztási cikkeket mérő kutatásából az is kitűnik, hogy a napi cikkek fogyasztásának csökkentése tudatos a vásárlók részéről.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük