Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége http://www.feosz.hu/

Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége http://www.feosz.hu/

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége és más fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek már többször jelezték a jogalkotónak – így például a 2007 júliusában hatályba lépett jogszabály, az üzletek mûködési rendjérõl, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeirõl szóló 133/2007. (VI.13.) Korm. rendelet elõkészítése során is -, hogy jelenleg nincs jogszabály a tartós fogyasztási cikkek kötelezõ alkatrész-ellátásáról.

  Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége http://www.feosz.hu/

Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége http://www.feosz.hu/

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége és más fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek már többször jelezték a jogalkotónak – így például a 2007 júliusában hatályba lépett jogszabály, az üzletek mûködési rendjérõl, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeirõl szóló 133/2007. (VI.13.) Korm. rendelet elõkészítése során is -, hogy jelenleg nincs jogszabály a tartós fogyasztási cikkek kötelezõ alkatrész-ellátásáról.

A fogyasztók többsége tartós fogyasztási cikket (például egy nagyértékû mûszaki berendezést) nem két-három évre vesz. Márpedig elõfordulhat, hogy a jótállási, szavatossági idõ leteltét követõen, ha meghibásodik a termék, kénytelenek újat venni, mivel sok esetben – alkatrészhiányra hivatkozva – a szerelõk nem vállalják a javítást.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nincs is szükség ilyen kötelezettség elõírására, mivel a kötelezõ alkatrész-ellátás elõírása nagymértékben sértené a vállalkozás szabadságát, emellett bármilyen kormányzati szintû elõírás olyan mértékû beavatkozást jelentene, amely adott esetben többletköltséget eredményezne a vállalkozások számára. Az ennek következtében megjelenõ költségek áthárítása a fogyasztói árakban jelentkezne, amely a fogyasztók érdekeit sértené. Másrészt a tartós fogyasztási cikkek piacán kialakult erõs verseny miatt gyakori, hogy a fogyasztónak inkább megéri új készüléket vásárolni.

Végsõ soron tehát a fogyasztókat védik azzal a magatartással, hogy nem írnak elõ kötelezõ alkatrész-ellátást, és adott esetben háromévente lecserélheti a fogyasztó a tartós fogyasztási cikket, mint pl. egy mosógépet. Ezek után viszont értelmezhetetlen a ?tartós" megnevezés. Sajnos, az átlag fogyasztó nincs abban a helyzetben, hogy háromévente lecserélje mûszaki cikkeit, a környezetvédelemrõl már nem is beszélve, hiszen arra akarják rávenni a fogyasztókat, hogy a készülék megjavíttatása helyett, dobják ki a régit és vegyenek újat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük