Megtehetjük, hogy elfordítjuk a fejünket, megtehetjük, hogy nem nézünk oda és felhúzva tarjuk autónk ablakát. De tehetünk mást is, segíthetünk. Egy festőművész most ez utóbbihoz nyújt – nem csak szavakban – támogatást.

 

Megtehetjük, hogy elfordítjuk a fejünket, megtehetjük, hogy nem nézünk oda és felhúzva tarjuk autónk ablakát. De tehetünk mást is, segíthetünk. Egy festőművész most ez utóbbihoz nyújt – nem csak szavakban – támogatást.

 A Menhely Alapítvány Sándor Erzsit, a Magyar Rádió munkatársát kérte fel, hogy legyen háziasszonya, szószólója egy szokatlan, merőben újszerű kezdeményezésnek. Véleményével valamennyien egyetérthetünk: ma Budapesten, Magyarországon, jót tenni borzasztó nehéz. Kezdjük megszokni a szegények, az elesettek látványát, egyre magasabb az ingerküszöbünk, ha kéregetővel találkozunk. Sajnos ott vannak szinte már minden utcasarkon, bejönnek az autók közé, ha a piros lámpánál várakozunk. Teszik ezt annak ellenére, hogy a „Fedél nélkül" című lapot árusítóknak rendőrségi tanfolyamon kell részt venniük, ahol pontosan elmagyarázzák nekik, hogy az úttestre lemenni tilos! A lapot csak a járda szélén – ott is fényvisszaverő mellényt viselve – szabad az autósoknak ajánlani. Ennek jövedelmezősége persze felettébb kétséges.

Weiler Péter festőművész most kitalált valamit. Apró ötlet, de akár világra szóló mozgalom is lehet belőle! Festményei közül ötből készíttetett egyenként ezer darab színes, számozott nyomatot, azokat aláírta. A szignált képeket átadta a Menhely Alapítványnak, árulják az utcán a hajléktalanok. Nemcsak Budapesten, szerte az országban. Ahogy a „Fedél nélkül"-nek sincs szabott ára, ezeknek a képeknek sem lesz. Adhatunk érte egy forintot, de ezret is. A műalkotások sorsa kiszámíthatatlan. Ki tudja? Lehet, hogy egyszer majd még sokat érnek ezek a kezdeti példányok?

 A művész korábban egy egész sorozatot festett James Deanről. Feltűnt neki, hogy az eredeti fényképfelvételeken gyakran szerepel egy autó. Dean rajongott a Porsche 550 Spydere iránt, amit az Édentől Keletre című film sikere révén vásárolt magának. Szenvedélye volt az autóversenyzés, és a végzete az a bizonyos Porsche. Mindössze huszonnégy éves volt, amikor karambolozott, és életét vesztette. James Dean kultikus legenda, a mai napig misztikus történetek keringenek az interneten a kocsija okozta későbbi halálos kimenetelű balesetekről. Az emberek ma sajnos gyakran tapasztalják: fordul a kocka, a sikeresek hirtelen már nem sikeresek, a karrierek összeomlanak, és felépített vagyon szertefoszlik. James Dean karambolja, ha átvitt értelemben is, mindaz, ami most körülöttünk zajlik a világban.

 A Menhely Alapítvány akciójával kapcsolatban a festő még elmondta: a James Dean riport című kiállítás képeit szeretném minél több emberhez eljuttatni. Egy kiállítás, egy galéria erre nem alkalmas. Egyáltalán a képzőművészet olyan távol van a mai embertől, hogy ha száz embert megkérdeznénk, közülük egy sem tudná egyetlen élő magyar festő nevét sem megmondani. A képzőművészet nem része az életünknek. A színház, az irodalom, a film és a zene egészen más. Irodalmat olvasunk, színházba, moziba, koncertekre járunk. Kortárs kiállításra kevesen. Ez így alakult, ez van. Kesergés helyett, viszont hátha találunk egy olyan rést, amin keresztül meg tudjuk érinteni a környezetünket. Ha az emberek nem jönnek a galériákba, akkor menjen a művészet hozzájuk. Törjünk ki a galériák falai közül, ez az egyetlen megoldás. Azon gondolkodtam, miként lenne megvalósítható, hogy az egész országban egyszerre történjék a kiállítás. Ha kell, akkor az utcán, ahol emberek járnak. Mindezt úgy, hogy a haszonról lemondok, és jótékony célra fordítom a bevételt. Gyakorlatilag spontán kiállítást szervezek Magyarországon.

Lesz azért a kiállításnak hagyományos formája is. A James Dean riport című kiállítás képeit a Werk Film, Stílus és Kommunikációs Akadémia 4. emeleti termeiben – Budapest, V. Arany János u. 10-ben láthatja a közönség.

http://www.peterweiler.com/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük