TEMU kockázat vagy (el) számított marketing?
7 perc olvasásA Telexen ma reggel megjelent “TEMU a 3 dolláros fülhallgatóval…” kezdetű cikkét olvasva, melyet Krász Zsombor publikált – megjegyzem a cikk kiemelten jól kezeli az üzleti etikusság és a publikus krízis lehetőségét is magába foglaló okfejtéseivel, az Ázsiai piac sajátosságait. Még is ami a fő kérdés, hogy a vásárló meddig élvezheti a TEMU üzleti modelljét és / vagy mikor következhet be az a fajta kockázati bomba felrobbanása, ami szertetöri az egész kínai piaci lufit a TEMU és hasonszőrű társai mögött?
Colin Huang Kínán kívül nem ismert, de a világ egyik leggazdagabb embere és a TEMU alapítója
Huang a Pinduoduo alapítója és egykori vezérigazgatója – ez a termék egy online piactérként üzemel és összeköti a vásárlókat és az eladókat – világszerte. Kínában népszerű, piaci kapitalizációja pedig meghaladja a 135 milliárd dollárt , ami magasabb értékelést jelent, mint az Uber vagy a Sony. Európában lassan terjed, de sikeres és gazdaságos üzleti modellje, tőzsdeképessé tette a terméket. Az emberek játék közben akciós áron vásárolnak termékeket a Pinduoduo-n, például iPhone-okat vagy tartozékot és ezek a vásárlások, barátokat kötnek össze.. Ezek a barátok együtt már, hatalmas árengedményekkel „csoportos vásárlással” vásárolhatnak a Pinduoduo-n keresztük, akár élelmiszereket is. A Pinduoduo kis jutalékot vesz fel, és díjat számít fel az eladóknak, hogy reklámozzák termékeiket az alkalmazásban, de nincs raktári készlet, a partnerek készleteit hozzák be az applikációba. Huang 2015-ben alapította a céget. Azóta gyorsan nőtt, és 2018 júliusában New Yorkban már a tőzsdén jegyezték.
Ebből az egész sikeres és tapasztalatra alapuló megoldásból jött létre a TEMU.
A TEMU modellje az olcsó termékek és a szállítás közös megoldásából indult, de 1 év adatait nézve, igen erősen veszteséges ez a modell. A TEMU üzleti modellje, amely alacsony árakon alapul, jelenleg nem fenntartható. 2023-ban a cég folyamatos veszteségeket termelt, és az anyavállalat más sikeres vállalkozásainak bevételei finanszírozták ezeket a veszteségeket. Ez a modell hosszú távon kockázatos, mivel függ az anyavállalat támogatásától, és nem garantálja a független jövedelmezőséget.
A TEMU Webáruház: fenntarthatatlan növekedés = elkerülhetetlen bukás?
A TEMU, egy dinamikusan növekvő kínai e-kereskedelmi platform, amely rövid idő alatt jelentős piaci részesedést szerzett Európában, komoly kihívásokkal néz szembe. Annak ellenére, hogy kevesebb mint egy év alatt lekörözte az eBay-t felhasználók számában, a vállalat üzleti modellje komoly fenntarthatósági aggályokat vet fel. A TEMU 2023-as kiugró növekedése figyelemre méltó, a cég havi 51 millió felhasználóval büszkélkedhet. Ezt részben agresszív marketingstratégiájuknak köszönheti, amely 2023-ban közel 2 milliárd dolláros (700 milliárd forint) költséggel járt. Azonban ez a hihetetlen növekedés jelentős árat fizetett: a cég jelentős pénzügyi veszteségeket halmozott fel, amelyeket az anyavállalat más sikeres vállalkozásainak bevételei fedeztek.
A TEMU pénzügyi helyzete aggodalomra ad okot. A cég 2023-ban 3,65 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el, ami az árak alacsonyan tartásából adódóan minden rendelésenként átlagosan 6-18 dolláros veszteséget jelentett. Emellett a szállítási költségek is jelentős terhet rónak a vállalatra, átlagosan 10 dollár csomagonként. A TEMU piaci helyzete sem kevésbé aggasztó. Az online vásárlási piac telítettsége és a két nagy kínai konkurens jelenléte tovább növeli a vállalat kockázatait. A fogyasztói preferenciák változása és a versenytársak stratégiái tovább bonyolítják a helyzetet.
Jogi és etikai kérdések a TEMU-nál
A TEMU üzleti gyakorlataival kapcsolatos jogi és etikai kérdések, mint például a rabszolgamunkával kapcsolatos vádak, tovább rontják a vállalat hírnevét és a fogyasztói bizalmat.
A TEMU jelenlegi helyzete alapján a vállalat jövője bizonytalan.
A folyamatos pénzügyi veszteségek, a piaci kihívások, a versenyképességi problémák, és a jogi valamint etikai aggályok mind azt sugallják, hogy a TEMU jelenlegi üzleti modellje nem fenntartható hosszú távon. Amennyiben a vállalat nem tudja megoldani ezeket a problémákat, és nem talál fenntartható üzleti modellt, a bukás valószínűsége növekszik. A pontos bukás időpontja nehéz megjósolni, de a jelenlegi trendek alapján ez akár néhány éven belül bekövetkezhet. Az üzleti világ dinamikája és a piaci változások azonban mindig tartogatnak meglepetéseket, így a TEMU esetében is bármikor fordulhat a kocka.
Vakarhatják a fejüket a TEMU részvényesek és kockázati befektetők
A TEMU üzleti modelljében felmerülő magas szállítási költségek valóban jelentős kihívást jelentenek, és ezeknek az árakba való beleépítése különféle hatásokkal járhat a részvényesek szempontjából.
A magas szállítási költségek és azok kezelése az árazási stratégiában több okból is befolyásolhatja a vállalat pénzügyi teljesítményét és ezzel együtt a részvényesek érdekeit:
Profitmargók Csökkenése: Amennyiben a TEMU a magas szállítási költségeket nem képes teljes mértékben az árakba építeni, ez csökkenti a profitmargókat. Alacsonyabb profitmargók azt jelenthetik, hogy a vállalat kevesebb nyereséget termel, ami negatívan befolyásolhatja a részvényesek megtérülését.
Versenyképesség: Ha a TEMU arra kényszerül, hogy a magas szállítási költségeket teljes mértékben az árakba építse, az növelheti a termékek végső árait, ez pedig csökkentheti a vállalat versenyképességét a piacon, különösen olyan versenytársakkal szemben, akik képesek alacsonyabb árakat kínálni. Ez hosszú távon csökkentheti a bevételt és a piaci részesedést. Ezen túl pedig a piacon történő jelenléte inkább marketing erő kérdéssé válik de eredményessége inkább egy kétséges veszteség termelésként érvényesül. Hol tehát ebbe na modellben az üzleti haszon?
Megengedhető e bárkinek is, ekkora veszteség és annak a lebegtetett hite, hogy majd átfordul nyereségessé? Mikor történhet meg és hogyan? Ez az amitől ez a TEMU kérdés még izgalmasabb: kockázatos hóbort vagy sikeres modell? Buta koncepció és ezzel hatalmas bukás?
Számok a TEMU-ról a TEMU-tól
Az alábbiakat tudjuk a TEMU-ról:
Éves forgalom ( $16 milliárd USD).
Éves veszteség ( $3,65 milliárd USD).
Szállítási költség minden rendelésen (átlagosan $10 USD).
Egyéb költségek (marketing, adminisztráció stb.).
2026-ra elérik a számok és forgalom növekedés várható statisztikája alapján a 22 Milliárdnál nagyobb forgalmat és mellé évi 5 Milliárd buktát. Négy év alatt lesz 80 Milliárdnyi bevételük és 18 Milliárd buktájuk!
Mondhatnánk azt is, hogy a megvásárolt termék 24%-a elmegy költségekre, de ez nem igaz: ez csak a BUKTA! A többi számok mint marketing, logisztika és humán, egyéb költségek további 40%-ot vehetnek el a teljes bevételből.
Van tehát azon a kinai terméken annyi árrés, hogy több mint 64%- árrést elbírjon? E mellett a hatalmas forgótőke kamatait, a részvényhasznot stb. stb. tehát akkor mikor is fog elborulni ez a TEMU torony?
Nagy pénz, nagy foci, nagy dőlés, nagy bukta…ideje a piacon ezt élőben végig nézni, talán némi tudást felhalmozunk a tapasztalatából a jövő pedig, képlékeny. Lássuk, meddigi s bírja ez a most még igen csak “csípős” TEMU modell…
Jól szalad a szekér a TEMU-nl, köszönhetően a hatalmas marketing költést – többet költenek mint Mészáros lőrinc teljes jegyzett vagyona- de a költségek is rémisztő összegek és ez bár most még nem gond, de meddig bírja a háttér és a finaszírozók serege? Ez a jövő kérdése.