A lakosság mindössze 12 százaléka vásárol gyógyszert patikán kívül, hipermarketben, drogériában vagy benzinkútnál – derül ki a WEBBeteg és a Szinapszis Kft. által végzett, 1000 fő bevonásával lebonyolított lakossági kutatásból.

 

A lakosság mindössze 12 százaléka vásárol gyógyszert patikán kívül, hipermarketben, drogériában vagy benzinkútnál – derül ki a WEBBeteg és a Szinapszis Kft. által végzett, 1000 fő bevonásával lebonyolított lakossági kutatásból.

A felnőtt magyar lakosság körében végzett, véletlenszerű telefonos megkérdezéssel lebonyolított kutatás célja a gyógyszervásárlási szokások, a patikahűség és a patikán kívüli vásárlások vizsgálata volt.

A felmérésből kiderült, hogy a lakosság túlnyomó többsége (10 lakosból 9) még mindig a gyógyszertárakból szerzi be a szükséges recept nélkül kapható gyógyszereket. A gyógyszertárakhoz hű vásárlók aránya az életkor emelkedésével nő: 35 év alatt 83 százalék, míg 55 év felett már több mint 90 százalék. Leginkább az idős nyugdíjasok ragaszkodnak patikájukhoz, ám ehhez az is hozzájárulhat, hogy ők sokkal gyakrabban váltanak ki csak itt elérhető vényköteles gyógyszereket.

A lakosság fele patikahű

A felmérésből az is kiderült, hogy minden második vásárló ugyanabba a gyógyszertárba tér vissza, további 20 százalék pedig az esetek döntő többségében ugyanott vásárol.

A választásban döntő szerepe van annak, hogy az adott patika a lakóhelyhez, munkahelyhez vagy a rendelőhöz közel essen (79%), ám befolyásoló tényező a kiszolgálás színvonala (20%) vagy a széles termékválaszték (11%) is.

A patika fekvése minden korosztályban döntő ismérv, míg a kiszolgálás színvonalának és a  széles termékválasztéknak idősebb korban van jelentősebb szerepe, ellentétben a nyitvatartási idővel, ami leginkább a fiatalok körében fontos szempont.

Patikán kívüli és illegális gyógyszervásárlás

Településtípus szerint Budapesten a legmagasabb a patikán kívüli forgalmazóhelyen vásárlók aránya (18%), nemek tekintetében nincs jelentős különbség. Ezek a gyógyszervásárlások mintegy háromnegyede a drogériákra koncentrálódik, minden ötödik vásárlás hipermarketekben, míg körülbelül 10 százalék benzinkúton történik.

Elvétve van példa arra is, hogy a gyógyszert más helyről szerzik be – legyen szó akár vényköteles vagy vénynélküli termékről. Összesen mintegy 5 százalék azoknak az aránya, akik vásároltak már gyógyszert az interneten (1%), patikában vényköteles gyógyszert recept nélkül (1,5%), ismerőstől (1,5%) vagy piacon (1%).

Az ilyen alternatív csatornákon át történő beszerzés főleg a fiatalokra jellemző, a vásárolt termékek pedig jellemzően fájdalomcsillapítók és vitaminok. A fiatalokra egyébként is jellemző, hogy a gyógyszerválasztást az ismerősök tapasztalatai befolyásolják, míg az orvos ajánlása az idősebb korosztályra van hatással.

A kutatásról

A Szinapszis Kft. rendszeresen méri reprezentatív lakossági kutatások keretében a magyar lakosság egészségtudatosságát. A piackutató cég 2008-ban két alkalommal – kora tavasszal és késő ősszel – 1000 fő bevonásával bonyolította le lakossági kutatást telefonos megkérdezéssel. A megkérdezettek megoszlása településtípus, kor és nem tekintetében reprezentálta a 18 év feletti magyar lakosságot, így a kapott eredmények a teljes hazai felnőtt népességre vonatkoztathatóak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük