A finnugor népek lakta Hanti-Manysijszkban tartják a következő EU-orosz csúcstalálkozót a jövő héten. Az EP a szép szavak után tetteket vár az orosz elnöktől a demokrácia megerősítése érdekében, és a koszovói, illetve a grúziai helyzetről is tárgyalna.

 

A finnugor népek lakta Hanti-Manysijszkban tartják a következő EU-orosz csúcstalálkozót a jövő héten. Az EP a szép szavak után tetteket vár az orosz elnöktől a demokrácia megerősítése érdekében, és a koszovói, illetve a grúziai helyzetről is tárgyalna.

Az EP csütörtökön, 488-34-30 arányban fogadott el állásfoglalást a Hanti-Manysijszkban, június 26-27-én megrendezendő EU-Oroszország csúcstalálkozó kapcsán.

Ez lesz az első ilyen csúcs, ahol Moszkvát az új elnök, Dmitrij Medvegyev képviseli. A találkozóval párhuzamosan itt, a Hanti-Manysi Autonóm Körzet fővárosában tartják a finnugor népek világkongresszusát is.

Az EP az állásfoglalás szerint Oroszországot „a stratégiai együttműködés kialakítása szempontjából továbbra is fontos partnernek" tekinti, és a mostani találkozót felhasználná arra, hogy megkezdjék a tárgyalásokat az új partnerségi és együttműködési megállapodás megkötéséről.

A parlament a tagállamokat egységes álláspont kialakítására szólítja fel, „a konkrét kérdésekről szóló kétoldalú megállapodások rövid távú előnyeivel szemben".

Lándzsa mellé tetteket

Az EP üdvözli, hogy Medvegyev beiktatási beszédében „nyilvánosan az emberi jogok fontossága és a jogállamiság mellett tört lándzsát¸, egyben „elvárja, hogy ezeket a szavakat tettek is kövessék, és hogy Oroszország elindítsa azokat a szükséges reformokat, amelyek egy fejlett demokratikus rendszer alapjait teremtenék meg".

Az állásfoglalás szót emel az oroszországi civil társadalom fontossága mellett, egyúttal az EP „mély aggodalmát fejezi ki a börtönökben, rendőrőrsökön és a csecsenföldi titkos büntetőintézetekben alkalmazott kínzással, valamint embertelen és megalázó bánásmóddal kapcsolatban".

Lehetőség a finnugoroknak

A szöveg „üdvözli, hogy az EU-Oroszország csúcstalálkozót a Hanti-Manysi Autonóm Körzet közigazgatási központjában fogják megtartani". Az EP kihasználná a lehetőséget „a finnugor kisebbségek oroszországi problémáinak kezelésére irányuló, továbbá politikai képviseletük, valamint kulturális és nyelvi identitásuk védelme és fejlesztése érdekében tett erőfeszítések megvitatására".

A nukláris és megújuló energiára, az űrkutatási együttműködésre is kitérő állásfoglalás szerint az orosz vízumszabályok megváltoztatása miatt félő, hogy uniós üzletemberek hagyják el az országot.

Koszovó, Grúzia

Az EP felhívja az orosz kormányt, támogassa ne ellenezze az EU koszovói misszióját, „valamint támogassa az EBESZ-t és erősítse meg megbízatását, amely lehetővé teszi a koszovói alkotmányban előírt biztosítékok maradéktalan végrehajtását".

A parlament együttműködést sürget a fehéroroszországi demokratikus átalakulás támogatása érdekében, és „komoly aggodalmának ad hangot, amiért Oroszország úgy határozott, hogy erősíti kapcsolatait a grúziai Abházia és Dél-Oszétia régiókkal". A képviselők a csúcson felvetnék a grúz kémrepülők lelövésének ügyét is.

Az állásfoglalás kéri Oroszországot, „fontolja meg az európai hagyományos fegyverzetekre vonatkozó szerződésben való részvételének egyoldalú felmondását".

Szent-Iványi István (liberális), az állásfoglalás egyik előterjesztője a parlamenti vitában azt mondta, ha Medvegyev a jogállamiság helyreállításáról „nem csak beszél, hanem ezt meg is valósítja, akkor valódi esély van a kapcsolatok érdemi javítására". „Nincsenek eltúlzott várakozásaink, de nyitottak és bizakodóak vagyunk. (…) Mi partnernek tekintjük Oroszországot, de nekik is el kell dönteniük, hogy partnert látnak bennünk, vagy egymással szembefordítható, kijátszható riválist" – fogalmazott a képviselő. A politikus szerint az új partnerségi megállapodásnak „ki kell terjednie az energetika területére, és tartalmaznia kell az energiacharta alapelveit is".

Szent-Iványi szerint pozitív jelzés, hogy a csúcstalálkozót Hanti-Manysijszkban tartják, ahol egyidejűleg a finnugor népek világkongresszusát is megrendezik. „Remélem, hogy nem egy egyszeri gesztusról van szó, amit a finnugor népeknek tesznek, hanem valódi szándékról a finnugor népek helyzetének javítására, jogainak biztosítására" – mondta Szent-Iványi.

Tabajdi Csaba (szocialista) szerint „a csúcs több mint másfél éves patthelyzetet old föl, és remélhetőleg érdemi előrelépés lesz az EU-orosz kapcsolatokban". „Az uniónak szüksége van Oroszországra, de ne essünk tévedésbe, Oroszországnak legalább akkora szüksége van Európára, gazdasági partnerként és energiafogyasztóként" – mondta a képviselő, hozzátéve: „ezért eltúlzottnak tartom az orosz befolyás növekedésétől való félelmeket, bár számos orosz vezetői nyilatkozat ennek alapot is ad".

A politikus szerint „az Európai Unió és az Oroszország közötti stratégiai viszony továbbfejlesztése érdekében kulcsfontosságú a kölcsönös vízummentesség mielőbbi elérése". Tabajdi azt kérte a csúcson résztvevő uniós államfőktől, támogassák a finnugor népeket.

Gurmai Zita jelentése az „intelligens autókról"

Jelenleg évente mintegy 42 ezren halnak meg közlekedési balesetekben az EU-ban. Jelentősen csökkenthető lenne ez a szám a kedvező áron elérhető „intelligens" közlekedési rendszerek elterjesztésével, ami ráadásul a környezetvédelemhez is hozzájárulna. A témáról Gurmai Zita készített európai parlamenti jelentést.

Az Európai Bizottság „intelligens autó" elnevezéssel indított kísérleti projektet, amelynek célja a járművek biztonságosabbá, környezetbarátabbá és intelligensebbé tétele. A terv része az i2010 kezdeményezésnek, amely az információs és kommunikációs technológiák segítségével támogatja a gazdaságot és az életminőség javítását.

Az „intelligens autóról" az EP nevében Gurmai Zita (szocialista) készített véleményadó jelentést. Ezt a parlament 417 igen, 6 nem és 5 tartózkodó vokssal, változtatás nélkül fogadta el csütörtökön, Strasbourgban.

A szövegben az EP-képviselők üdvözlik a bizottsági kezdeményezést, és úgy vélik, az intelligens járműrendszerek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy csökkenjenek a torlódások, mérséklődjön a környezetszennyezés, és kevesebb legyen a közúti baleset.

A jelentés szerint ugyanakkor az ilyen rendszerek „elterjedtsége még túlságosan alacsony".

Gurmai Zita úgy véli, „a közlekedésirányítás hatékonyságának és eredményességének javítása érdekében a jármű és jármű közötti, valamint a jármű és az infrastruktúra közötti kommunikáción alapuló együttműködési rendszerekre van szükség".

Évente 42 ezer halott a közutakon

Az EU útjain évente közel 42 ezer ember veszíti életét. A jelentés szerint, ha minden gépjármű rendelkezne elektronikus stabilitásvezérléssel, évente négyezerrel kevesebben halnának meg, és százezerrel kevesebb sérülés történne. Az elektronikus stabilitásvezérlés egy olyan számítógép-vezérelt biztonsági technológia, amely az egy vagy több keréken alkalmazott aktív fékezéssel, valamint a forgatónyomaték szabályozásával csökkenti a csúszásveszélyt, és így segít elkerülni az ütközést.

E-segélyhívó

Az e­segélyhívó pedig – így a jelentés – tovább 2.500 életet menthetne meg Európában. Az e-segélyhívó egy páneurópai, járműbe épített segélyhívó rendszer, amely baleset esetén automatikusan hívja a készenléti szolgálatokat, megadva a jármű pontos helyét.

A képviselők szerint a Bizottságnak tovább kell fejlesztenie az egységes európai segélyhívó (112) és az e-segélyhívó rendszer (E112) egységes uniós szabályozását. A jelentés „üdvözli azon önkéntes megállapodásról szóló tárgyalásokat, amely az e-segélyhívót 2010-től kezdődően minden új járműben az alapfelszereltség részévé tenné".

A parlament azt szeretné, hogy a közúti biztonság területén működő intézmények tartsanak minél több baleset-szimulációs képzést, „mivel a halálos kimenetelű közúti balesetek számát mindenekelőtt a baleset-megelőzési technikák, valamint az elsősegélynyújtás aktív alkalmazásával lehet csökkenteni".

Környezetvédelem

Jelenleg a közúti közlekedés felelős az unió energiafogyasztásának mintegy 18 százalékáért, a személygépjármű-használat pedig a teljes széndioxid-kibocsátásának 12 százalékáért.

A szöveg szerint „az információs és kommunikációs technológián alapuló rendszerek a hatékonyabb közlekedésirányítás, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és a környezettudatos vezetés (eco-driving) megkönnyítése révén hozzájárulhatnak a levegőszennyezést okozó gázkibocsátás csökkentéséhez".

A jelentés ezen túl az egyszerűbb technikai megoldások – csökkentett súlyú ülések és gumiabroncsok, motorhő-tárolók, fékenergia-visszanyerés stb. – elterjesztésére is felszólítja az uniós országokat.

Adókedvezmény a vásárlóknak

A képviselők adókedvezményekkel is ösztönöznék az intelligens környezetvédelmi és járműbiztonsági eszközökkel felszerelt járművek vásárlását.

A jelentéstevő úgy véli, „a fogyasztók számára kulcskérdés a megfizethetőség. Sokan egyszerűen nem engedhetik meg maguknak ezeket a rendszereket. Ezért fontos, hogy az intelligens közlekedési rendszerek megfizethetőek legyenek, és mihamarabb széles körben rendelkezésre álljanak."

Magyar felszólalók

A jelentés parlamenti vitájában Gurmai Zita azt mondta, a közúti közlekedés széndioxid-kibocsátása évente 835 millió tonna, az unióban a forgalmi torlódások költségei pedig évente 50 milliárd eurót tesznek ki, ami a közösségi GDP fél százalékának felel meg. A problémákat ugyanakkor  – tette hozzá – enyhíteni lehet: az elektronikus stabilitásvezérléssel, az eSegélyhívó teljes körű kiépítésével. Szerinte „megfelelő szoftverekkel és valós idejű információkkal a közlekedési központokban a közlekedési dugók 40 százalékkal csökkenthetőek lennének".

A problémák a megnőtt és folyamatosan növekvő mobilitás miatt európai szintűek, ezért európai választ kell adni rájuk – vélte a képviselőnő. „A piaci akadályokat meg kell szüntetni, ösztönözni kell az intelligens kommunikációs technológiák iránti keresletet, és ki kell alakítani az európai szinten interoperábilis »intelligens« infrastruktúrát – mondta Gurmai Zita.

Barsiné Pataky Etelka (néppárti) szerint „Európa polgárai értékes perceket, félórákat vesztegelnek az utakon, eközben a gépjárművek feleslegesen szennyezik a levegőt, miközben veszélybe kerül a személyes mobilitás, többek között azért is, mert ilyen módon használva a járműveket kezd megfizethetetlenné válni az üzemanyag ára".

A képviselőnő szerint a megfelelő válasz az „intelligens közlekedés" megvalósítása, azonban lassú a haladás ezen a területen. Barsiné szerint „most a közösségi oldanak, elsősorban a tagállamoknak kell lépni", hogy megvalósuljanak a szükséges infrastrukturális beruházások.

Jelentéstevő: Gurmai Zita (PES, HU)

Jelentés: (A6-0169/2008) – Európa biztonságosabb, tisztább és hatékonyabb mobilitása felé: Az első „Intelligens autó" jelentés

Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság 

Eljárás: saját kezdeményezés

Vita: 2008. június 18., szerda

A jelentés szövege

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2008-0169&language=HU&mode=XML

Jogalkotási figyelő

http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByProcnum.do?lang=2&procnum=INI/2007/2259

Gurmai Zita

http://www.europarl.europa.eu/members/public/yourMep/view.do?name=Gurmai&partNumber=1&language=HU&id=23805

Szigorúbb biztonsági követelmények a közutakon

Az EP elfogadta a közúti infrastruktúrára vonatkozó uniós ajánlásokat. Eszerint a jövőben közúti biztonsági hatástanulmányokat kell készíteni, független szakértőnek kell értékelnie a tervezett utak balesetveszélyességét, meg kell vizsgálni azokat a helyeket, ahol sok baleset történik, és rendszeresen ellenőrizni kell a meglévő infrastruktúrát.

A Strasbourgban, csütörtökön, első olvasatban, 498-8-6 arányban megszavazott jogszabálytervezet a közúti infrastruktúrák építésénél a következőket írná elő:

  • építésekhez kapcsolódó közúti biztonsági hatástanulmányok: az infrastrukturális projektek valamennyi válfajánál tanulmányozni kell az új utak építésének, illetve a létező utak jelentős módosításának hatását
  • biztonsági felülvizsgálatok: független szakértő értékelné az összes infrastrukturális projekt terveit a baleseti kockázatok szempontjából
  • a meglévő úthálózat biztonságának javítása: meg kell vizsgálni azokat az útszakaszokat, ahol gyakoribbak a balesetek
  • biztonsági felülvizsgálatok: a közúti infrastruktúra képzett személyzet általi rendszeres és kötelező ellenőrzése

Kötelező helyett ajánlott

Az EP közlekedési szakbizottsága először a javaslat elvetése mellett volt, az ugyanis a képviselők szerint felesleges túlszabályozást hozna, ráadásul a problémák jelentős része jobban kezelhető – az uniós helyett – tagországi szinten. A Tanács és az EP delegációi (ez utóbbi a jelentéstevő, Helmuth Markov (GUE/NGL, német) vezetésével) arra a megegyezésre jutottak, hogy a jogszabálytervezet lényege csak a függelékben szerepeljen. Így az ott leírtak nem lennének kötelezőek a tagállamokban, hanem sokkal inkább egyfajta iránymutatást nyújtanának az EU-országok számára..

A szöveg kiterjed a magas kockázatú útszakaszok jelzésére, valamint az „intelligens" jelzőtáblák és közlekedési rendszerek használatára is.

A képviselők szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kellene, hogy a biztonságos vezetés érdekében éjjel-nappal látható táblákkal jelezzék az útfelújításokat.

A jelentés kiemeli, hogy a közúti infrastruktúra részeként elegendő útmenti parkolóhelyet kell építeni. Ezek a képviselők szerint a sofőrök számára pihenőhelyet nyújtva javítják a vezetés biztonságát, emellett a bűnmegelőzést is segítik.

Jelentéstevő: Helmuth Markov

Jelentés: (A6-0050/2008) – A közúti infrastruktúra biztonsága

Javaslat: az Európai Parlament és a Tanács irányelve a közúti infrastruktúra biztonságkezeléséről

Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság 

Eljárás: együttdöntés, első olvasat

Vita: 2008. június 18., szerda

Jogalkotási figyelő

http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByProcnum.do?lang=2&procnum=COD/2006/0182

Helmuth Markov (GUE/NGL, DE)

http://www.europarl.europa.eu/members/public/yourMep/view.do?name=Markov&partNumber=1&language=HU&id=4303

Értehető villanyszámlát akar az EP

Az Európai Parlament az uniós „energiacsomag" szerdai megszavazása után külön jelentésben is foglalkozott az áram-, illetve gázfogyasztók védelmével. Az EP átlátható, összehasonlítható gáz-, és villanyszámlákat akar.

Mia De Vits (szocialista, belga) a témafelelőse az energiafogyasztók jogainak európai chartájáról szóló véleményadó jelentésnek, amelyet az EP csütörtökön, 543 igen, 18 nem, 14 tartózkodással fogadott el.

A szöveg szerint „bár a fogyasztók jogvédelmét az érvényben lévő közösségi jogszabályok biztosítják, ezeket nem minden esetben tartják be". A képviselők ezért úgy vélik, a bevezetni kívánt, energiafogyasztókat védő, az interneten mindenki számára hozzáférhető charta „- mint a meglévő EU-jogszabályokban elfogadott, energiával kapcsolatos fogyasztói jogokat összegyűjtő, tisztázó és megerősítő tájékoztatási eszköz – többletértékkel bírhat".

Ez már megint hogy jött ki?

A jelentés kiemeli, „hogy az európai villamosenergia- és gázáraknak ésszerűnek, könnyen és egyértelműen összehasonlíthatónak, valamint átláthatónak kell lenniük, illetve a tényleges energiafogyasztáson kell alapulniuk. A közzétett áraknak, díjszabásoknak, indexálási mechanizmusoknak és feltételeknek átfogó és könnyen megérthető tájékoztatási eszközökön keresztül könnyen hozzáférhetőnek kell lenniük a fogyasztók számára".

A képviselők azt is szeretnék, hogy az átláthatóság és összehasonlíthatóság érdekében dolgozzanak ki egy szabványos számlamodellt.

A jelentés felszólítja a tagállamokat, „ösztönözzék az intelligens fogyasztásmérők használatát, amelyek segítségével a fogyasztók világos képet kapnak tényleges energiafogyasztásukról, és ezáltal hozzájárulnak a jobb energiahatékonysághoz".

Kikapcsolás csak végső esetben

Az EP „emlékeztet arra, hogy az európai energiapiacot továbbra is a monopóliumok nagy száma jellemzi, és ez korlátozza a választás szabadságát és a gyors és költségmentes szolgáltatóváltás lehetőségét, növeli az információhiányt, és végső soron fokozza a fogyasztók kiszolgáltatottságát".

A jelentés szerint „a hálózatról való lekapcsolást kizárólag utolsó megoldásként kellene mérlegelni a fogyasztók fizetési elmaradásának esetén, különösen, ami a védelemre szoruló fogyasztókat és a szabadságolások időszakát illeti".

Jelentéstevő: Mia De Vits (PES, BE)

Jelentés: A6-0202/2008 az Energiafogyasztók Jogainak Európai Chartája felé című közleményről

Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottság

Eljárás: saját kezdeményezés

Vita: 2008. június 17. kedd

Jogalkotási figyelő

http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByProcnum.do?lang=2&procnum=INI/2008/2006

Mia De Vits

http://www.europarl.europa.eu/members/expert/searchForm/view.do?id=28259&language=hu

Nem engedné be a klórozott amerikai csirkét az EP

Az EP ellenszegülne az amerikai kérésnek, és nem engedélyezné az antimikróbásan kezelt baromfi importját.

Az Európai Bizottság módosítaná a baromfihús-forgalmazási előírásokat, és így engedélyezné az antimikróbásan kezelt, emberi fogyasztásra szánt hús forgalmazását.

Mindezt megelőzte, hogy az Amerikai Egyesült Államok kérte, az EU engedélyezze a kémiai vagy antimikróbás szerekkel kezelt baromfihús behozatalát.

Nos, az EP csütörtökön 527–27-11 arányban „helytelenítette" az Európai Bizottság javaslatát, és arra kérte a Tanácsot, utasítsa azt el.

Az egyik fő probléma a képviselők szerint, hogy a klórozási eljárás „a fogyasztókat félrevezetheti, hogy megváltoztathatja a hús megjelenését, amely frissebbnek tűnhet mint valójában".

Az állásfoglalás szerint a négy antimikróbás szer engedélyezése „komoly fenyegetést jelentene a közösségi normákra és szabványokra", és „határozott csapásként érné az ágazatot és a szavahihetőséget érintő közösségi politikát is, amely nemzetközi szinten a biztonság és az élelmiszer-higiénia magas szintjére törekszik".

Perger István/EU Parlament Sajtószolgálat

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük