2012. október 4-én az Iparművészeti Múzeumban átadták a Magyar Formatervezési és Design Management Díjakat. A kiállítás bemutatja azokat a hazai formatervezőket, gyártókat, – valamint a pályázatra beérkezett további kiemelkedő műveket – akiknek munkáját 2012-ben 318 beérkezett pályázat közül Magyar Formatervezési Díjjal vagy különdíjjal jutalmazott a rangos bírálóbizottság. A díjakat a Magyar Formatervezési Tanács kezeli, kiemelt célja pedig a magyar formatervezés teljesítményének bemutatása és népszerűsítése.

 

2012. október 4-én az Iparművészeti Múzeumban átadták a Magyar Formatervezési és Design Management Díjakat. A kiállítás bemutatja azokat a hazai formatervezőket, gyártókat, – valamint a pályázatra beérkezett további kiemelkedő műveket – akiknek munkáját 2012-ben 318 beérkezett pályázat közül Magyar Formatervezési Díjjal vagy különdíjjal jutalmazott a rangos bírálóbizottság. A díjakat a Magyar Formatervezési Tanács kezeli, kiemelt célja pedig a magyar formatervezés teljesítményének bemutatása és népszerűsítése.

 

Magyar Formatervezési Díjat érdemelt ezúttal egy csomagátadó automata és annak vizuális arculata. A szerkezet az interneten megrendelt áruk átvételének problémáját oldja meg: nem kell munkaidőben otthon lenni ahhoz, hogy az online rendelt termékekhez hozzájussunk, mert a közterekre kihelyezett tároló ezt megoldja helyettünk. Elismerésben részesült az „Egérút" nevű, okostelefonokon futó navigációs alkalmazás vizuális megjelenése is. A sikert jól mutatja, hogy a Google Play-ről és az Android Market-ről már több mint huszonegyezren töltötték le az ingyenes applikációt. Az idei díjazottak sorában található a fővárosba hévvel utazók igényeit – azaz gyors utasáramlást és egyben kényelmes utazást – előtérbe helyező HÉV koncepció is. A „Re+Concept" pedig egy hulladékként kezelt anyagból készült táskakollekció; a Bírálóbizottság véleménye szerint itt a jó forma, a jó terv találkozik a korszerű, világjobbító gondolattal.

 

Magyar Formatervezési Díjjal büszkélkedhet egy látható és tapintható mesekönyv, amely mind a látássérülteknek, mind a látóknak élményt nyújt. A Paprikum elnevezésű fűszerpaprikát őrlő mozsárnak bármelyik szakács örülne; a zenészszakma pedig a szokatlanul vékony kiképzésű, a tradíciót a 21. század modernségével ötvöző húros hangszerrel lett gazdagabb. A design legrangosabb hazai szakmai elismerését érdemelte ki egy fiktív, hiánypótló biotechnológiai díj terve, valamint a Magyar Nemzeti Galéria megújult arculata is. Anda Emília a galaxisok születéséből nyert inspirációt, és egy olyan, a magyar kultúra jegyeit árnyaltan magán viselő ruhakollekciót alkotott, amelyhez ma már több divatváros exkluzív üzletében is hozzá lehet jutni.

 

A Design Management Díj felhívás 2009 óta évről évre azokat a vállalkozásokat szólítja meg, akik a design eszközeivel eredményesen élnek. Idén a FRUIT OF CARE Nonprofit Kft., egy olyan mikróvállalkozás kapta meg az elismerést, ahol a design egyben terméktervezési és társadalmi szemléletformálási funkciót is betölt. Az üzleti modelljük lényege, hogy a fogyatékkal élők designerek által tervezett kézműves ajándéktárgyakat állítanak elő.

 

A Design Management Díj:

Az elmúlt években a design fogalma, eszköztára egyre szélesebb körben beépült a hazai vállalkozások és intézmények mindennapi munkájába. E folyamat erősítésére 2012 tavaszán a Magyar Formatervezési Tanács, immár negyedszerre hirdette meg a Design Management Díjat. Célja, hogy bemutassa, hogyan segítheti a design alkalmazása és szakszerű menedzselése egy szervezet célkitűzéseinek megvalósítását, eredményes működését, és elismerje ennek kiváló példáit.

 

A 2012. év Magyar Formatervezési Díjasai és Különdíjasai:

 

Magyar Formatervezési Díj – Termékkategória: YEESBOX csomagátadó automata

Alkotók: Püspök Balázs, Vető Péter

Gyártó: YEESBOX Hungary Kft.

 

Magyar Formatervezési Díj – Tervkategória: U.P.G. egyedi hangszerkollekció

Alkotó: Üveges Péter

Gyártó: Üveges Péter, Boros Frigyes, Bolfi Kft.

 

Magyar Formatervezési Díj – Vizuális kommunikáció kategória: EgérÚt navigációs

szoftver vizuális arculat és mobil alkalmazás felület

Alkotó: Drone Kreatív Kft.: Erdélyi Dániel, Csík Gyula

Megrendelő: AntaresNav Kft.

 

Magyar Formatervezési Díj – Vizuális kommunikáció kategória: Magyar Nemzeti

Galéria – arculat

Alkotó: Stalker Studio Kft.: Vargha Balázs, Nagy Dániel

 

Magyar Formatervezési Díj – Diák kategória: European Biotechnology Award

Alkotó: Krajcsi Sarolta

 

Magyar Formatervezési Díj – Diák kategória: Látható és tapintható mesekönyv

Alkotó: Horváth Csilla

 

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kultúráért Felelős Államtitkárságának különdíja –

Termék kategória: „Galaxy" top & dress

Alkotó: Anda Emília

 

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárságának különdíja –

Diákkategória: Paprikum

Alkotó: Toronyi Péter

 

A Nemzeti Innovációs Hivatal különdíja – Diák kategória: Helyi érdekű vasút a főváros számára

Alkotó: Molnár Ádám

 

A Magyar Formatervezési Tanács különdíja – Termék kategória: Re+Concept

Alkotó: Medence Csoport Bt.: Magyar Gergely, Gross András, Terebessy Tóbiás, Buckó

Bence, Farkas Sándor, Garai Mixi

 

A 2012. év Design Management Díjasa: FRUIT OF CARE Nonprofit Kft.

 

A FRUIT OF CARE vállalkozás design, kézművesség és társadalmi felelősségvállalás egyben. Üzleti modelljének lényege, hogy a fogyatékkal élők designerek által tervezett kézműves ajándéktárgyakat állítanak elő. Az így készült termékek minőségük, esztétikai megjelenésük nyomán a fogyatékkal élők társadalmi elfogadását növelik, és a piacon valós keresletet teremtve nyereséget termelnek. Mindennek irányító és integrált eleme a design, amely a terméktervezés mellett társadalmi szemléletformálást is betölt.

Jakab Áron, a cég alapítója végzettségét tekintve designer. A vállalkozás beindítása után jött rá, hogy a designer által fejlesztett termékek akkor lehetnek igazán sikeresek eladási szempontból, ha a termékfejlesztés mellett optimalizált gyártási folyamat és kidolgozott üzleti koncepció is áll.

A FRUIT OF CARE esetében a design management megfelelő alkalmazását jól mutatja az értéklánc szereplőinek összefonódása. A professzionális tervezők, a megváltozott munkaképességű munkavállalók, az őket foglalkoztató műhelyek, a CSR-ben érdekelt vállalatok, az ajándékozni vágyó fogyasztók, az önkéntesek és a designer hallgatók kiválóan kapcsolódnak a mikrovállalkozás munkájához, amely eredményes működésének egyik kulcsa.

A cégnek három alkalmazottja van; az ő munkájukat segítik önkéntesek, valamint együttműködési megállapodás keretében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói is.

A vállalkozás olyan munkavégzési terekkel működik együtt, ahol a megváltozott képességű emberek biztonságosan és egyben hatékonyan, esztétikus, magasra pozícionált termékeket tudnak előállítani. Ez mind stratégiai, mind pedig szervezési szempontból jelentős feladat, amelyet a FRUIT OF CARE igényesen és pontosan lát el. Tavaly nyolc, civil és nonprofit szervezetek által fenntartott, sérült embereket foglalkoztató műhelyből szállítottak be a FRUIT OF CARE részére az ország különböző pontjairól; a termékek előállításában ekkor közel 200 fogyatékkal élő vett részt.

A mikrovállalkozás növekedés-orientált: bővíti a tervezett termékek választékát, és tevékenységébe egyre több fogyatékosokat foglalkozató műhely bevonását is tervezi. A FRUIT OF CARE kapcsolódik a NESsT szervezethez, amely társadalmi vállalkozások fejlesztését és finanszírozását segíti elő.

A FRUIT OF CARE design-gondolkodását jól tükrözi a konzekvensen végigvitt arculat is. Mind a kézműves termékek és csomagolásuk, mind pedig a honlap és a katalógus jól átgondolt, letisztult, szép megjelenése megfelelőn támogatja a fruit of care márka üzenetét.

A vállalkozás 2012-ben elnyerte a Design Management Díjat és a vele járó 1 millió forintos pénzjutalmat.

http://www.fruitofcare.hu

 

A kiállítás megnyitása és a díjak átadása előtt „Magyarország jövője az alkotásban van" témájú kerekasztal-beszélgetésre került sor, ahol első kézből tudhattuk meg az Európai Design Vezetőtestület egyeztetésének eredményét és részleteket Magyarország azon törekvéséről, hogy a térség kreatív központjává váljunk.              

A kerekasztal-beszélgetésen Dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke, az Európai Design Vezetőtestület tagja, Böszörményi Nagy Gergely, a Design Terminál stratégiai vezetője, Gaszt Attila, GIA Form Kft. ügyvezető, a Magyar Formatervezési Díj és a Design Management Díj 2012 bírálóbizottságának tagja és Dr. Bauer András, tanszékvezető, Budapesti Corvinus Egyetem, a DMD bírálóbizottságának elnöke vett részt.

 

Finnország, Hollandia, Nagy-Britannia, Magyarország. Az első három ország már elismert  a design-gondolkodás terén, utóbbi is ebbe a sorba szeretne beállni. Az Új Széchenyi Terv megfogalmazza, hogy hazánkat a térség kreatív központjává kell tenni. Ehhez minden alapunk megvan: jó szakemberek, kreatív gondolkodás és motiváló sikertörténetek.

Magyarország: alkoss, gyarapíts!

Magyarország jövője az alkotásban van" – fogalmaz dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter szavaival élve dr. Bendzsel Miklós. „Nagy lépés, hogy Magyarországon a kis- és középvállalatok rátalálnak a kreatív iparban rejlő üzleti lehetőségekre, ami a gazdaság felpezsdítése szempontjából jelentős szereppel bír." A buzdító szavakkal a hazai kis- és középvállalkozókat, valamint a kreatív szakma képviselőit célozza meg dr. Bendzsel Miklós. Az Európai Design Vezetőtestület épp a napokban adta közre javaslatait a design európai innovációs politikában betöltött szerepének erősítésére.

(A Design for Growth and Prosperity című beszámoló az alábbi linken letölthető:

http://europeandesigninnovation.eu/wpcontent/uploads/2012/09/Design_for_Growth_and_Prosperity_.pdf. A beszámoló magyar nyelvű kivonata letölthető a Magyar Formatervezési Tanács honlapjának hírek rovatából: www.mft.org.hu)

 

De mit is jelent valójában, hogy egy ország jövőjét az alkotás, a tervezés befolyásolni tudja? Látunk erre mintát több európai országban is. A holland Ineke Hans, az idei Design Hét Budapest egyik kiemelt vendége például kis kézműves műhellyel indult, majd egy nagyvállalatnál eltöltött jó évtizednyi tanulás után egy olyan saját márkát hozott létre, ami a holland kortárs design szcéna egyik legmeghatározóbb és -sikeresebb alakjává tette. Ineke egyik titka, hogy megtanult a vásárlók fejével gondolkodni. Nagy-Britanniában a kreatív iparágakat a GDP szempontjából a pénzügyi szektorral említik egy szinten. De élen járnak többek között a finnek és az olaszok is, amikor a design gazdaságot élénkítő szerepéről van szó.

 

„Az Új Széchenyi Terv célkitűzései között is szerepel, hogy  Magyarországot a térség kreatív ipari központjává kell tenni" – mondja Böszörményi Nagy Gergely, a Design Terminál stratégiai igazgatója. „Ehhez minden adottságunk megvan: Európa szívében, jól képzett és tehetséges szakembereket felvonultató országot tudhatunk a magunkénak."

 

A Magyar Formatervezési Díjjal és a Design Management Díjjal, valamint a pályázatra beérkezett további kiemelkedő művekkel az Iparművészeti Múzeumban (1091 Budapest, Üllői út 33-37.) ismerkedhet meg a nagyközönség a 2012. október 5. és december 2. között.

 

„A munkák mélyebb megismeréséhez feltettünk néhány személyre szabott kérdést a díjazottaknak, hogy osszák meg velünk, mi inspirálta őket, hogyan zajlott a tervezési, kivitelezési folyamat. A válaszaikból készítettük Önöknek ízelítőül az alábbi összeállítást." – írták a szervezők, és ezt szeretnénk Önökkel, az Olvasóinkkal is megosztani.

 

YEESBOX csomagátadó automata

Az Internetes vásárlás egyre elterjedtebb, de az áru átvétele bizony nehézséget okoz; hiszen ki szeret állandó készültségben otthon ülni, és csomagot várni, vagy ismeretlenekkel időpontokat egyeztetni? A közeljövő új csomagátadó automatája, a YEESBOX lehet minderre a megoldás!

Adott egy rangos, nemzetközi versenyeken (Géniusz, iENA, SIIF) díjakat nyert ötlet: egy internetes rendelésen alapuló csomagátadó rendszer, amely egyszeri szállítással akár 10-50 vevőt is ki tud szolgálni. Adott egy mérnökökből, villamosmérnökökből, informatikusokból, menedzserekből álló profi csapat. Ebben a környezetben a designerek feladata az volt, hogy az automatát gyárthatósági, ergonómia, gazdasági és további fontos követelményeknek megfelelve olyan köntösbe öltöztessék, valamint olyan vizuális arculatot hozzanak létre hozzá, amely egyértelművé teszi a funkcióját, és kifejezi a termék megbízhatóságát.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem ipari formatervező szakán, majd a Doktori Iskolájában doktori fokozatot szerző Püspök Balázs, valamint Vető Péter két évig dolgoztak együtt a YEESBOX csapatával mindezen. Balázs feladata volt a formatervezés: a megfelelő anyagok kiválasztása, a használati folyamat elemzése, a karbantartás megkönnyítése, és mindeközben természetesen a gyártási költségek figyelembevétele. Péter felelt az arculatért: ő dolgozta ki vizuális megjelenítést és a működtető szoftver felületét.

Az automata elhelyezhető bárhol, legyen az bevásárlóközpont, posta, vagy metróállomás. Méretét tekintve variálható, modulárisan bővíthető elemekből áll. A tervezők az akadálymentesítésre is gondoltak: ha valaki kerekesszékkel közlekedik, akkor kiválaszthatja, hogy az alsó részből szeretné átvenni a megrendelt terméket, miután a bankkártyájával kifizette.

A csomagátadó automatával hamarosan várhatóan több helyen találkozhatunk.

http://yeesbox.hu/

 

U.P.G. egyedi hangszerkollekció

Üveges Péter rozsdamentes acélból és alumíniumlemezekből készített hangszercsaládja kis súlyú és a megszokott húros hangszerekhez képest szokatlanul vékony kiképzésű. Az elegáns kollekció a hangszerek hagyományőrző kifinomultságát ötvözi a 21. század elvárásaival.

Nagyon régóta vonz egy olyan filigrán húros hangszer elkészítése, amiről ránézésre nem hinné azt az ember, hogy megszólal" – avat be zenei kötődésébe és tapasztalatába az amúgy gitáron játszó formatervező. A tervezés alapját a blues zenében népszerű slide gitárjátékmód adta, ekkor a húrokon üveg vagy fémcsövet mozgatnak. Az egyediséget erősíti, hogy Péter az ismert játékmódban az üvegcső mellé két ujjára üveggyűszűt tett föl, amellyel a slide játékot a kisebb hanglefogó futamokkal tudja gazdagítani a levegőben feszülő húrokon, „nyak nélküli" hangszeren.

A hangszerek tervezésekor a legminimálisabb formamegoldás vezérelte Pétert: húrok a levegőben, vékony forma, pici súly.

Magyarországon az egyedi hangszerkészítésnek komoly múltja van, Péter tervével ezt erősíti. A réteghangszert különböző stílusokban zenélő művészek is használhatják, akik a különleges, akusztika nélküli elektromos hangszer hangzásvilágát szeretnék előhozni; a blues zene mellett az alternatív zenei irányok képviselői is örömmel vehetik kézbe majd. Sőt, akár modern tánc vagy mozgásszínházas előadások aláfestő zenéjét is életre kelthetik vele.

 

EgérÚt navigációs szoftver vizuális arculat és mobil alkalmazás felület

Az, hogy egy mobilalkalmazás akadásmentesen fut a készülékünkön, vagyis fejlesztői oldalról tökéletes, ma már alapkövetelmény. Ami viszont érzelmi többletet ad és az egyszerűbb felhasználást is segíti, ami miatt az adott alkalmazást töltjük le és használjuk egy másik helyett, az már a design jelenlétének és megfelelő alkalmazásának köszönhető.

A vizuális felület tervezése kiemelkedő szerepet kapott  az EgérÚt alkalmazás esetében.  „A Drone Kreatív Kft. feladata az EgérÚt mobil alkalmazás arculati kialakítása, majd komplett grafikai tervezés volt úgy, hogy mindezzel a megrendelő piaci helyzetét erősítse" – mondja Erdélyi Gábor, a cég vezetője. Az EgérÚt mobiltelefonokon futó, navigációs alkalmazás: a folyamatosan frissülő adatok és a megfelelően kialakított felület segítségével a felhasználója könnyen megtalálhatja a leggyorsabb útvonalat.

Az arculat kialakítóinak az okozta a legnagyobb kihívást, hogy az alkalmazás a különböző mobil operációs rendszereken a platformok közötti különbségek ellenére ugyanazt a felhasználói élményt nyújtsa.

A Google Play-ről (korábban: Android Market) több mint 21 ezren töltötték már le az ingyenes applikációt, ezzel a kategóriájában Magyarországon piacvezető. Hamarosan az iPhone tulajdonosakat is navigálja majd az EgérÚt, és már a Windows Mobile változatot is fejlesztik.

http://www.drone.hu

 

Magyar Nemzeti Galéria – arculat

„A Magyar Nemzeti Galéria esetében az arculatnak több szerepe is van" – mondja Vargha Balázs, a Stalker Stúdió vezetője. Az önazonosság felmutatásán túl egyik legfontosabb feladata, hogy megjelenítsen egy mai kortárs közeget, vagyis megteremtse azt a kontextust, amelyben kifejezhetővé válik a gyűjteményhez kapcsolódó múzeumi koncepció. Másrészt egyfajta médiumként – formai és tartalmi szempontból egyaránt – keretet, lehetőséget kell teremtenie a különböző aktuális tartalmak hatékony megjelenítésére.

A Galéria megújult arculatán közel egy évig dolgoztak. A képi alapelemek megalkotása és rendszerbe foglalása mellett az intézmény működésének sajátosságaihoz illeszkedő arculati elemek, kommunikációs felületek fejlesztése, arculati kódex kialakítása, illetve több időszaki kiállítás grafikai tervezése (Munkácsy Krisztus trilógia, Markó Károly és köre, Privát labirintusok, Hősök, királyok, szentek) volt a tervezőcsapat feladata.

Az alkotók 2011-ben a Galéria múzeumpedagógiai programjához kapcsolódóan további arculati és grafikai terveket is készítettek: weboldal tematikus kiegészítése mellett többféle – tartalmában a Galéria gyűjteményeihez kapcsolódó – gyermekeknek szánt társasjáték is született.

http://www.stalker.hu/

 

European Biotechnology Award

A biotechnológia rendkívüli eredményeket felmutató, dinamikusan fejlődő ágazat, ennek ellenére kevés szakmai elismerést igazoló díjjal rendelkezik. Krajcsi Saroltát e tények és édesapja szakmai tevékenysége sarkallták arra, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Design Intézetének fémművesség mester szakán fél évig egy szakmai díjon dolgozzon.

Maga a kitüntetés egy fiktív, de hiánypótló elképzelés. „A díj alapját a DNS dupla-hélix formája, az ún. kettős spirál adta, amely a biotechnológia területeinek alapegysége" – mondja Sarolta. A tervezés során e molekula csavarodó formája átalakult: a pozitív tömeg, a test negatív testté, térré vált, majd ez kapott külső burkot. A díj ösztönzi szemlélőjét, hogy vegye a kezébe, nézzen bele, és vizsgálja meg rejtőző belső tartalmát.

A tárgy hengerpalástja rozsdamentes acélból készült. A hosszanti tengely mentén csavarodó belső tér víztiszta plexi korongokból épült fel, amelyek húzott acélszálra vannak felfűzve, a henger végénél pedig hernyócsavarral rögzítette Sarolta a palásthoz. A koncepció letisztulása és a kialakítás is több időt vett igénybe: a tervező több díjat is megvizsgált, majd a tárgy végleges formába öntése is hosszan tartó, precíz munkát igényelt.

Sarolta álma, hogy az évente megrendezésre kerülő European Biotechnology Award gondolata valós formát öltsön, és e díjat kapja meg minél több erre érdemes szakember.

http://www.zuzmo.com/

 

Látható és tapintható mesekönyv

Az együttolvasás élménye szinte kivitelezhetetlen azon családoknak, ahol látó és látássérült emberek is élnek együtt. Erre megoldás Horváth Csilla műve: a látható és tapintható mesekönyv. Csilla kedvenc gyerekkori meséjéhez, A csökönyös kiselefánthoz készített mind sík-, mind pedig Braille-írással megjelenített könyvet, sőt, az utolsó oldalra hangoskönyvet is beépített.

Az alkotó a Nyugat-magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetében szerzett BA diplomát, tanulmányait ősztől a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen folytatja. A könyvek szeretetét édesanyjától örökölte, a grafika világán belül a kiadványtervezés érdekli leginkább.

Egy iskolai munka kapcsán jött a könyv ötlete: egy csomagolástervezéses feladatnál lehetett szempont az akadálymentesítés. Ez indította el Csillában a gondolatot, hogy a témában jobban elmélyüljön, és látássérülteknek szóló mesekönyvet készítsen; ez lett a diplomamunkája.

A gravírozással és stancolással készült könyvből jelenleg három példány van; érdekesség, hogy a stancolt részeken különleges, karakteres tulajdonságú anyagok jelennek meg, pl. textil, szivacs. Sőt, a budapesti Vakok és Gyengénlátók Általános Iskolájának diákjainak kérése az elefánt csiszolópapírból készült. Csillát a gyerekek visszajelzésein kívül több szakember is segítette a munkája során.

Megindító volt, hogy a négy könyvet tesztelő vak gyerekektől teljes listát kaptam mesékről, könyvekről, amiket szeretnének még illusztrálva a kezükbe fogni és olvasni" – emeli ki Csilla a legemlékezetesebb pillanatot, ami a könyvkészítés hosszú hónapjai alatt megtörtént vele.

http://diplomill.tumblr.com/

 

„Galaxy" top & dress

A galaxisok születése inspirálta Anda Emília 2011 tavasz-nyár „street couture" darabjait, amelyekkel a magyar mellett new york-i, bostoni és bécsi üzletekben is találkozhatnak a divatrajongók.

A művész egy-egy kollekciója 55-65 mintadarabból áll, amelyet rövidebb-hosszabb előkészítés után, közel két hónap alatt saját műhelyében alkotnak meg.

A „Galaxy" top & dress kollekcióban a kulturális jegyek nem direkt módon jelennek meg. A tradicionális hangvétel árnyalt, átértékelt, modernizált értelemben lett beillesztve egyes részletek, technikai megoldások formájában. „Az egyik legfontosabb dolog megtalálni azt az arányt, amiben a tradicionális ízek mellett a kollekció aktuális és előremutató marad" – mondja Emília.

Fémszállal átszőtt hernyóselyem és pamut a kétdarabos kollekció alapanyaga, amelyek kisszériás technológiával, kézi plisszírozással és raffolással készültek. A plisszírozás egy, az anyag karakterét átalakító technológiai eljárás, amely során sablon segítségével gőzöléssel szabályos redőzöttségbe lehet az anyagot formázni. A raffolás is hasonló eredményhez vezet, csak apróbb léptékben lehet az anyagot redőzötté tenni. A kézzel készült ruhák nemes értékeket képviselnek; sikerüket jelzi, hogy több divatváros exkluzív üzletében is megvásárolhatók.

http://www.andaemi.com

 

Paprikum

Száraz szegedi vagy kalocsai paprika, néhány őrlőmozdulat, és szórhatjuk is az ételre a tradicionális, magyar fűszert. Toronyi Péter álma, hogy e mozzanatok minél több magyar konyhában meghonosodjanak, és ezzel is erősítse a magyar paprika szerepét itthon és külföldön egyaránt.

Péter a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem formatervező mester szakán másodéves. A Paprikumot egy egyetemi féléves feladat során tervezte. A rozsdamentes acélból készült munkának jelenleg két prototípusa van. „A tárgy a rázási elven működik: egy acélgolyó – a rázási időtől függően – durvább szemcséjű vagy por állagú paprikaőrleményt készít" – mondja Péter. A finom állag eléréséhez pedig már néhány másodperc rázás is elegendő.

A mozsár könnyen tisztítható, akár mosogatógépben is mosható, időtálló anyag révén generációról generációra szállhat. Paprika mellett bármely száraz fűszert meg lehet őrölni vele: legyen az szegfűszeg, nagy szemű só, bors, vagy babérlevél.

Az alkotó három fő területet tartott szem előtt a tervezés során: a magyar nemzeti szimbólumokat, a rég elfeledett és a modern őrlési-zúzási technikákat, valamint a könnyű sorozatgyárthatóságot. A Paprikum forgácsolással akár kis sorozatszámban is alacsony költségen előállítható. Péter jelenleg gyártót keres.

http://www.toronyipeter.hu/

 

Helyi érdekű vasút a főváros számára

Molnár Ádám a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem formatervező szakán végezte tanulmányait. 10-11 éves kora óta formatervező szeretne lenni, sokat köszönhet szülei támogatásának, hogy ez az álma teljesült. Büszke arra, hogy több terve is kivitelezési fázisban van.

Ádám, sok más fiúhoz hasonlóan, szenvedélyesen szerette a vonatokat, kisgyerekként sokszor mentek a családjával a vasútállomásra vonatokat nézni vagy régi gőzmozdonyon játszani. A közlekedési eszközökhöz funkciókat, élményeket és emlékeket társít. Az egyetem első évében minden nap reggel és este megtette az Óbuda – Margit-híd közti távot, ekkor még nem gondolta, hogy mindez milyen sokat fog számítani diplomamunkájánál, ami nem más, mint egy reális alapokon nyugvó járműkoncepció.

„A tervezés során az iparágban fellelhető ismeretanyagokat úgy egységesítettem, hogy közben figyelembe vettem a főváros igényeit, szükségleteit" – összegzi Ádám. Éppen ezért a jellemzően gyors utasáramlás miatt a gépészet a szerelvény tetejére került, így a hagyományos szerkezetekhez képest nagyobb lett a tágas üléskialakítású, alacsonypadlós utastér. De a hosszú távon utazókra is gondolt Péter, hiszen a kerekekbe épített meghajtó motor azt eredményezte, hogy a forgóvázak felett kicsit megemelkedik a jármű padlószintje; aki hosszabb ideig utazik, az kényelmesen itt ülhet le. Mindebben a segítségére volt konzulense Jászberényi Attila, a MÁV Zrt.-től, opponense, Simon Károly, formatervező és témavezetője, Koós Pál, formatervező.

http://adamolnarproductdesign.blogspot.com/ 

 

Re+Concept

Környezettudatosság, fogyasztói szemléletváltás, funkcionális, tartós, egyedi tárgy – e szavak mentén jellemezhető leginkább a Medence alkotócsoport. Mindennek a kulcsa az újrahasznosítás. „Célunk elsősorban nem az, hogy esztétikai alapon „trendi" terméket kínáljunk, hanem hogy a nagy mennyiségben termelődő hulladék további sorsáról gondoskodjunk" – mondja Magyar Gergely, vizuális kommunikáció tervező művész.

Alkotói workshopok, ahol a hulladékként kezelt anyagból használati tárgy lesz: ebben rejlik a Medence Csoport egyedisége, és e szemlélet ihlette a Re+Concept-et, amely eredménye az újrahasznosított reklámmolinók felhasználásával készített táskakollekció. Az upcycling célja a figyelemfelhívás: kreatív szemlélettel is meg lehet felelni a fogyasztói kultúra elvárásainak.

A csoport sikerét mi sem támasztja jobban alá, minthogy több hazai cég is részt vett már workshop-jukon vagy rendelt tőlük bútorokat, táskákat és egyéb kiegészítőket. Készítettek többek közt 1200 gyümölcskosarat is promócióra, de a szponzori megbízásából a Magyar Vízilabda válogatott is kapott tőlük táskákat.

Az ötlet külföldön is kapós: a budapesti Pipa utcai conceptstore mintájára Hongkongban is nyílik bolt várhatóan az idén, a bécsi Magyar Intézet fesztiválján pedig a csoport bútorait használta. Meswork elnevezésű nemzetközi műhelyükre 11 országból látogattak el 2011-ben a Tempus Közalapítvány támogatásával; ekkor közösen gondolkoztak a kreatív újrahasznosítás népszerűsítéséről.

http://medencecsoport.hu/

 

http://www.imm.hu/

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük