Újra forog a régi körhinta — Az Állatkert felújíttatta a forgópódium figuráit és a hajtásrendszert is

Foto: Lantai JózsefFoto: Lantai JózsefÁprilistól újra üzemel az egykori vurstli híres „falovas" körhintája. Az Állatkert kezelésébe 2014-ben került patinás játék az elmúlt szezon vége óta jelentős felújításon esett át: rendbe hozták a forgópódium figuráit, így a falovakat, a gondolákat, a kishajókat és az angyalos-tükrös hintókat, valamint korszerűsítették a körhinta hajtásrendszerét is.

 

Foto: Lantai JózsefFoto: Lantai JózsefÁprilistól újra üzemel az egykori vurstli híres „falovas" körhintája. Az Állatkert kezelésébe 2014-ben került patinás játék az elmúlt szezon vége óta jelentős felújításon esett át: rendbe hozták a forgópódium figuráit, így a falovakat, a gondolákat, a kishajókat és az angyalos-tükrös hintókat, valamint korszerűsítették a körhinta hajtásrendszerét is.

 

Újra forog a Városligetben a régi „falovas" körhinta. A patinás játék sokaknak még a megszüntetett Vidámparkból lehetett ismerős, de az 1950-ben létrehozott Vidámpark maga is örökölte a körhintát az egykori vurstliból. A játéküzem a Vidámpark megszüntetése után, 2014-ben került az Állatkert kezelésébe.

 

A körhinta április 1-től kezdve egészen őszig minden hétvégén, illetve munkaszüneti napon várja a látogatókat, délelőtt 10-tól délután 6 óráig. Sőt, a nyári hónapokban várhatóan hétköznaponként is üzemelni fog. A körhinta nem az Állatkertből, hanem az Állatkerti körútról, vagyis az „utca felől" közelíthető meg, és egy szerény belépti díj (400 Ft/fő/menet) ellenében bárki felülhet rá.

 

A szezon kezdetére az Állatkert jelentős felújításokat hajtott végre a körhintán. Rendbe hozták ugyanis a körhinta forgófedélzetének figuráit, köztük a huszonkét faragott falovat, a két angyalos-tükrös hintót, a két kishajót és a két forgó gondolát, valamint a pódium közepén álló baldachinos építményt is. Kijavították a figurák sérüléseit és felületi hibáit, és valamennyit újra is festették. A hintók és a baldachin új aranyozást is kapott. A felújítások összesen 3,9 millió forintba kerültek, amelyből 2,9 millió forintnyi a körhinta tavalyi bevételéből származott. A fennmaradó összeget az Állatkert egyéb forrásaiból egészítette ki.

 

A forgófedélzet figuráinak és játékelemeinek rendbehozatala mellett a körhinta hajtásrendszerét is korszerűsítették. A körhintát korábban is villanymotorral hajtották, fékezéskor azonban a hosszú hajtótengelyt olyan erőhatások érték, amely a tengely anyagának gyors elfáradásához és végül a tengely idő előtti töréséhez vezettek. A hajtásrendszer korszerűsítése nyomán rövidebb hajtótengely is elegendő, a fékezés maga pedig „motorfékkel", a villanymotor fordulatszámát szabályzó frekvenciaváltóval történik.

 

A régi körhinta az egykori vurstli egyetlen, többé-kevésbé eredeti állapotban megmaradt játéküzeme. Az építés ideje körül van némi bizonytalanság, de a fennmaradt dokumentumok szerint 1906 óta üzemel. Építtetője és első üzemeltetője egy Scheffner nevű körhintás vállalkozó volt, ezért szokták a játékot időnként Scheffner-féle körhintának is nevezni. A vurstli államosítása után a körhintát az 1950-ben létrehozott Vidámpark örökölte, majd annak 2013-as megszüntetése után került az Állatkert kezelésébe. A háború előtti vurstli egyéb látványosságai, így a Jancsi-aréna, a Feszty-körkép, a Klupáti-féle körhinta, a Pöltl-féle céllövölde, a plasztikon és a Fortuna mozgó mára mind eltűntek: a Feszty-körkép máshová került, a többi létesítmény egy része a háborúban ment tönkre, más részüket pedig egy-két évtizeddel azután bontották le, hogy a Vidámparkhoz kerültek.

 

A Fővárosi Állat- és Növénykert a terület átvételekor világossá tette, hogy ott középtávon állatkerti karakterű látnivalókat fog létrehozni, a megörökölt műemlék játékoknak azonban – ide értve a hullámvasutat, a mesecsónakot és a Scheffner-körhintát is – legalább olyan jó gazdája igyekszik lenni, mint a megszüntetett Vidámpark volt. Ennek jegyében a hullámvasúton már az átvétel után több száz méternyi szakaszon kicserélték a fa részeket és a vaslemez futófelületet, emellett felújítási munkákat végeztek a szerelvényeken is. Kiépítettek továbbá egy éberség kapcsolót, 2015-ben pedig elkészült a pálya elektromos megvilágítása is (ilyen világítás évtizedekkel korábban is létezett, azonban az elmúlt két évtizedben már nyoma sem volt). A mesecsónak medrét még 2014-ben újra szigetelték, 2015-ben pedig újra elkészítették az egykori szunyókáló óriás figuráját is. Az óriás eredetije egy évtizeddel korábban tönkrement, szétfagyott, pótlására a Vidámpark nem tett erőfeszítéseket.

 

A hullámvasutat és a mesecsónakot – a körhintával ellentétben – jelenleg nem használhatja a közönség, mert azokat csak egy építési területen át lehetne megközelíteni. A területre tervezett Pannon Park várhatóan az évtized végére készülhet el, s ezt követően a mesecsónak és a hullámvasút használatának sem lesz majd akadálya.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.