„Nincs ideális egyházmegyei honlap, de fejlesztésükhöz sok hasznos ötletet és példát kínálhatunk fel." Erre törekszik Daniel Arasa, a római Szent Kereszt Egyetem tanára, újságíró „Az Egyház kommunikációja az egyházmegyei honlapokon; tudományos elemzési minta" című könyvével.

„Nincs ideális egyházmegyei honlap, de fejlesztésükhöz sok hasznos ötletet és példát kínálhatunk fel." Erre törekszik Daniel Arasa, a római Szent Kereszt Egyetem tanára, újságíró „Az Egyház kommunikációja az egyházmegyei honlapokon; tudományos elemzési minta" című könyvével.

Daniel Arasa kilenc egyházmegye honlapját vizsgálta meg: Bogotá (Kolumbia), Johannesburg (Dél-Afrika), Los Angeles (USA), Madrid (Spanyolország), Manila (Fülöp-szigetek), Melbourne (Ausztrália), Mexikóváros (Mexikó), Milánó (Olaszország) és São Paulo (Brazília).

Kutatásáról a Zenit munkatársa készített vele interjút:

Arra a kérdésre, hogy mi ösztönözte az elemzés elkészítésére, Arasa így válaszolt: Az internet ma már alapvető kommunikációs eszköz és tér. Érdekes tudni, hogy mit tesz és mit tehet az Egyház az internetes kommunikációért. Itt az ideje, hogy megmutassuk, hogy az Egyház kommunikációja egyetemi és tudományos szempontból egyaránt tanulmányozásra méltó.

Arasa szerint az Egyház digitális kommunikációjának fejlesztéséhez több tényezőből kell kiindulni: a valóság és a meglévő képességek elemzéséből, valamint az ezzel foglalkozó személyek szakmai hozzáértéséből. Tanulmánya nem annyira gyakorlati dolgok felsorolása, hogy mit érdemes tenni és mit nem: ez nagyon leszűkítené a kérdést. Sokkal inkább kritériumokat javasol a tervezéshez, a kezeléshez, honlapok értékeléséhez. A mű két nagy csoport számára lehet különösen érdekes: a kommunikációval foglalkozó egyetemi közösségnek, illetve mindazoknak, akik az Egyházban a kommunikációs területekért felelősek: püspökök, kommunikációs irodák vezetői és honlapkezelők.

Az elemzés sokszínű, ugyanakkor homogén egyházképet vázol fel. Minden egyházmegyei honlapon különös figyelmet fordítanak a Szentatyára és a Vatikánra. A sokszínűség pedig abban mutatkozik meg, hogy van ahol a vallási aspektus kap nagyobb helyet, másutt inkább a plébániákra és a papokra vonatkozó információkra fektetnek hangsúlyt. Olyan honlapok is vannak, ahol a bőséges dokumentációs anyag a jellemző.

Az elemzettek közül melyik a legjobb egyházmegyei honlap? A professzor szerint erre a kérdésre nem lehet válaszolni: Minden egyházmegyének megvannak a sajátos jellemzői, körülményei, eltérőek lehetnek helyi igényei. Mindezek meghatározzák azt, hogy hogyan és mivel kommunikálnak, így honlapjukat is. Ezenkívül az internet világa folyamatosan változik: ami tegnap „jó" volt, az ma már nem feltétlenül az. Ezért nem lehet megmondani, hogy ennek vagy annak az egyházmegyének van a legjobb honlapja. Mindenesetre fel lehet mutatni – és ezt teszi a tanulmány – pozitív elemeket és módszereket, amelyek mintaként szolgálhatnak a többi honlap számára.

Néhány példa: Los Angeles-i Főegyházmegye pozitív példa mind a kompatibilitás, mind a hozzáférhetőség tekintetében. A honlap különböző digitális eszközökkel és programokkal egyaránt könnyen elérhető, valamint tartalma – szöveg, kép- és hanganyaga -, szem előtt tartva az olvasók sokszínűségét mindenki számára egyszerűen letölthető. A Milánói Egyházmegye honlapja, amely Európában a legnagyobb, nagyon teljes és frissített honlap. A Madrid Főegyházmegye honlapján rendkívül sok egyházi hír található, a Melbourne-i Egyházmegyéé pedig jól szerkesztett és áttekinthető.

A fejlesztésre váró elemek között szerepelnek például a nem működő linkek, a honlapon belüli navigációs problémák, a rovatok ismétlődése, az olvasást nehezítő túl kicsi betűk stb. További probléma lehet az interaktivitás hiányossága, pl. ha a beküldött e-mailre a szerkesztők nem válaszolnak. Általában sok egyházmegyei honlap igen elmaradott a multimédiás eszközök használatában. Igen kevés hanganyag, videó pedig alig található rajtuk, pedig az internetkapcsolat sebessége lehetőséget ad rá. Meglévő pozitívumai mellett az egyházi internetes világ még sokat tanulhat más területektől.

A professzor szerint az egyházmegyei honlapok fő problémáit két szóban lehetne összefoglalni: az erőforrás és kommunikációs képzettség hiánya. Természetes, hogy az egyházi szervezetek általában nem tudják felvenni a versenyt a kereskedelmi szférával. Kevés a pénz, azaz szűkös az anyagi és a humán erőforrás. De nagyobb figyelmet fordítva a kommunikációs oldalra, nagyobb szakmai hozzáértéssel és kreativitással határozottan lehetne fejleszteni ezeket a honlapokat. Az egyéni szaktudás sok esetben technikai és grafikai szempontból egyaránt színvonalas, az esetek többségében azonban a honlap fenntartója és készítői között, valamint a napi csapatmunkában hiányos a kommunikáció.

Magyar Kurir