A (kõ)oroszlán szája tátva...A (kõ)oroszlán szája tátva…

Tegnao verõfényes idõben augusztus 2-án lezajlott a nagy izgalommal várt légi és földi jármûvek parádéja, a vasárnapi F1 futam elõjátékaként.

A (kõ)oroszlán szája tátva...A (kõ)oroszlán szája tátva…

Tegnao verõfényes idõben augusztus 2-án lezajlott a nagy izgalommal várt légi és földi jármûvek parádéja, a vasárnapi F1 futam elõjátékaként.

Többek között Forma-1-es autóktól, Dakar jármûvektõl, és Besenyei Péter mûrepülõ világbajnokunk versenygépétõl volt zajos a belváros. Egész pontosan az Alagút, a Clark Ádám tér, a Lánchíd és a Roosevelt tér útvonal birtokbavételével tették próbára a pilóták maguk és gépeik tudását.

k1A Safety car felvonulása után Szujó Zoltán tett egy kört a hangautón, hogy utána jól kifulladva érkezzen meg a Sláger Rádió teraszára, mely az Alagút tetején foglalt helyet. Az eseményt így gyakorlatilag premier plánban kísérte figyelemmel Zoltán és Boros Lajos. Bochi ezúttal nem volt jelen, hisz õ Besenyei Péter gépébõl szemlélte az eseményeket, olykor fejjel lefelé.

k2Besenyei Péter lélegzetelállító légi bemutatója feledtette azt a csalódottságot, amely a megváltozott program miatt alakult ki egy pár emberben, hisz a Polgári Légügyi Hatóság szinte az utolsó percben vizsgálta felül Péter repülési engedélyét az Alagútra vonatkozóan és vonta vissza azt. A hatóság álláspontja is érthetõ, hisz senki nem szívesen kockáztatna még egy olyan tragikus esemény kialakulását, mint amilyen a tavaly augusztus 20-i volt, amikor is a meteorológiai elõrejelzéseket nem vették figyelembe. Ezúttal olyan turbulenciákra hívták fel a figyelmet, ami bár minimálisan, de veszélyeztette volna az esemény biztonságos lemenetelét. 

Berger, Webber, Liuzzi, Bochkor, Palik és Besenyei közel fél órán át állták a fotósok és sajtósok kéréseit és kérdéseit, majd a pilóták elvonultak a szállodájukba, hogy felkészüljenek a holnap induló budapesti Formula 1-es utamra.

1.1. 2.2.
3.3. 4.4.
5.5. 6.6.
7.7. 8.8.
9.9. 1010.

Gerhard Berger:

Az 1959-es születésû osztrák Gerhard Berger a Toro Rosso 50 %-os tulajdonosa 1984-tõl 1997-ig a Forma 1 aktív versenyzõjeként szerepelt. Fontosabb csapatai: ATS, Benetton, MacLaren, Ferrari, Arrows voltak. Összesen 210 futamon vett részt, és ebbõl 48-szor dobogóra is állhatott. 1990-ben került a MacLarenhez, Ayton Senna partnereként.

k3

Vitantonio Liuzzi

Az olasz állampolgárságú versenyzõ 2005-tõl versenyzik aktívan bár már 1991 óta gokartozik, ahol komoly eredményeket ért el. 2001-ben megnyerte például a gokart világbajnokságot. Az utolsó futamon a Forma-1-es szezon után beugró, akkor már négyszeres világbajnok Michael Schumachert is megverve. Eredményei figyelmet kaptak a Forma-1-bõl is. A 2004-es szezon végén összefüggésbe hozták Liuzzi nevét a Ferrarival (mint lehetséges tesztpilóta) végül azonban a Red Bull istálló szerzõdtette le. A 2005-ös szezon végén a Red Bull kivásárolta a Minardi csapatot és Toro Rosso néven saját ?B-csapataként" mûködtette tovább. Miután Coulthardnak és Kliennek 2006-ra is meghosszabbították a szerzõdését a Red Bullal, Liuzzi a Toro Rossóhoz került az új szezonban, ahol egészen pár nappal ezelõttig még az amerikai Scott Speed volt a csapattársa.

Liuzzi nõtlen, jelenleg az olaszországi Pescarában él. Anyanyelvén kívül angolul és franciául beszél, példaképeinek Ayrton Sennát és Nigel Mansellt tartja.

k4

Szalay Balázs

Szalay Balázs szereti a kihívásokat, a sivatag és a Dakar-rally szerelmese. Ha ma Magyarországon valaki a Dakarról beszél, akkor az õ neve biztosan szóba kerül – sokan titulálják õt nemes egyszerûséggel a Szahara magyarjának. A 40. évében járó versenyzõ eddig hétszer állt rajthoz a sivatagi show-n és háromszor teljesítette a világ legnehezebb terepraliversenyének távját.

Születési ideje: 1965. április 17. Dunaújváros, nõs, felesége Zsófia, gyermekei Balázs és Lili. Elsõ nemzetközi versenye 1996 Dakar-rally. Navigátora Bunkóczi László, egyesülete: Opel Racing Team, autója: Opel Frontera. Hobbija: futás, jégkorong, labdarúgás.

k5

Varga Ákos

1972-ben született Gyõrben, s már az általános iskolában eldõlt, hogy a sport meghatározó része lesz az életének. Dzsúdózott, kenuzott, kézilabdázott. Egy térdsérülés következtében kellett más sport után néznie, így került a motorozás közelébe.

1999-ben elindult az elsõ enduro-versenyén, egy Yamaha VR 400 típusú crossmotorral s két év múlva – immár KTM-nyeregben – már az elsõ osztályban versenyzett. Szeret mindent, amiben motor van és berreg, legyen szó motoros szánról vagy éppen jet-skirõl.

Két kislánya van, Emõke és Kata. Úgy tûnik, õk is örököltek valamit apjuk szenvedélyébõl: kétéves koruk óta rendszeresen motoroznak.

A legbüszkébb a 2004-es romániai enduro bajnokságra, ahol rendkívül nehéz körülmények között, a magyar elsõ osztályú versenyzõk közül egyedül neki sikerült célba érnie. A legközelebbi célja a Dakar, különösen, mert magyar motorosnak még nem sikerült teljesítenie a közel tízezer kilométeres, embert próbáló távot.

k6

Besenyei Péter

Tizenöt éves kora óta repül, huszonkét éve hivatásos pilóta, repülõoktató, berepülõpilóta, mûrepülõ versenyzõ.

Különbözõ repülõgép-típusokon eddig 6500 órát töltött a levegõben. Húsz éves korában indult elsõ versenyén – vitorlázógéppel -, ahol második lett. Elsõ nemzetközi motoros mûrepülõ versenyén – 1982-ben az Osztrák Nemzeti Bajnokságon – minden versenyszámot megnyert. Ettõl kezdve minden világ- és kontinens-bajnokságon a legeredményesebb magyar pilóta.

Tízszeres magyar nemzeti bajnok. Eddigi, fõbb eredményei:

Húsz alkalommal az "Év Sportolója" motoros mûrepülésben
1994-ben motoros mûrepülõ világbajnok
1995-ben motoros mûrepülõ Európa-bajnok
1997-98-ban a FAI mûrepülõ Világkupa összetett bajnoka
2000-ben motoros mûrepülõ világbajnok
2001-ben mûrepülõ Világkupa elsõ helyezett

Eb-ken, vb-ken és világkupa-futamokon több mint harmincdobogós helyezést ért el.

Sporteredményei elismeréseként Göncz Árpád Köztársasági Elnöki Aranyéremmel tüntette ki, valamint a Nemzetközi Repülõszövetségtõl megkapta a Paul Tissandier-diplomát.

Életfilozófiája:
"A boldogság egyik alapja az elégedettség. Érhetünk el bármit, kaphatunk a sorstól bármi jót, ha azzal nem vagyunk elégedettek, boldogtalanságra vagyunk ítélve. De az elégedettség nem jelenti azt, hogy ülhetünk a babérjainkon, és nem kell törekednünk többre és jobbra."

2002-tõl meghatározó tagja a Red Bull Air Race-t kidolgozó csapatnak, amelynek elsõ hivatalos versenyét 2003-ban Magyarországon rendezték meg. Ettõl kezdve ennek a versenysorozatnak – szinte minden alkalommal – dobogós helyezést elérõ versenyzõje.

Mark Webber

Mark Webber Ausztráliában született, egy motorkerékpár kereskedõ fiaként.

Gyermekkora óta a technikai sportok kötik le a figyelmét – gyermekkori példaképeiként a négyszeres Forma-1-es világbajnokot, Alain Prostot.

1994-ben kezdett el autókkal versenyezni az ausztrál Forma-Ford bajnokságban.

1998-ban megkapta a BRDC Bruce McLaren-díjat, amit a legjobb teljesítményt nyújtó Brit Nemzetközösségbeli pilóta kap. Ausztráliában az "Év Autóversenyzõjévé" és az "Év Nemzetközi Autóversenyzõjévé" választották.

2000-ben már a Forma-1-es Arrows csapat hivatalos tesztpilótája volt – ám különbözõ szerzõdéses okok miatt végül nem tesztelt az istállóval, hanem ehelyett aláírt a Forma-1-es Benetton csapathoz, mint tesztpilóta, menedzsere pedig a Benetton csapatfõnöke, Flavio Briatore lett.

Mark Webber nõtlen, barátnõjével, Ann Neallel – aki egyben menedzsere is – az angliai Aylesbury-ben él. A versenyzõ hobbijai között a kerékpározást, a teniszt és a fitneszt tartja számon. Három, a Forma-1-es pilóták között megrendezett tenisztornát is megnyert Barcelonában

2007-tõl David Coulthard csapattársaként a Red Bull Racing csapatának pilótája.

Cyril Despres

1974-ben született Fontainebleau-ban (Franciaország). Õ a gyõztese a 29. Dakar-rallynak. 2005 után 2007-ben gyõzött ismét. Ebben az évben visszaadta a sors, amit tavaly elvett tõle, hisz Cyrill 2006-ban súlyos sérülése ellenére, visszarakott vállal ment végig a Dakaron. Akkor csupán erkölcsi gyõztes volt, ezúttal azonban mindent vitt a KTM versenyzõje. A most 32 éves versenyzõ két gyõzelmével immár beírta magát a sporttörténelembe.

Résztvevõ jármûvek:

MAN versenykamion, MAN 18.285

Teljesítmény:

450 Le

Forgatónyomaték:

1650 Nm

Futómû:

elõl-hátul merevhíd, kerekenként 2 öhlins lengéscsillapítóval

Benzintank:

2 db, összesen 1000 liter

Végsebesség:

170 km/h

Gyorsulás:

13,8 mp. (0-100)

Súly:    

üresen 7 tonna, alkatrészekkel, tele tankkal 9 tonna       

Váltó:

ZF 16 sebességes felezõs

Differenciálmû:

elõl 13 tonnás, merevhidas, elektronikusan zárható hátul 9 tonnás, merevhidas, elektronikusan zárható

(Képek: Red Bull Hungary)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük