Míg az európaiak egyharmada állítja, hogy sosem iszik alkoholt, addig a magyarok 44 százaléka vallja ugyanezt. Az alkoholfogyasztás hatásait tekintve honfitársaink közül vannak olyanok, akik saját egészségüket féltik, de akadnak olyanok is, akik személyes kapcsolataik megromlásától tartanak. Leginkább azonban annak költségvonzata aggasztja a magyarokat – állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK Csoport által készített, az alkoholfogyasztást vizsgáló felmérés.

 

 Míg az európaiak egyharmada állítja, hogy sosem iszik alkoholt, addig a magyarok 44 százaléka vallja ugyanezt. Az alkoholfogyasztás hatásait tekintve honfitársaink közül vannak olyanok, akik saját egészségüket féltik, de akadnak olyanok is, akik személyes kapcsolataik megromlásától tartanak. Leginkább azonban annak költségvonzata aggasztja a magyarokat – állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK Csoport által készített, az alkoholfogyasztást vizsgáló felmérés.

A különböző fajtájú alkoholos italok fogyasztása életünk szerves részét képezi, még így az ünnepek után is. Nemcsak ünnepek alkalmával fogyasztjuk az alkohol különféle fajtáit, de egy hétköznapi ebéd vagy vacsora során is előszeretettel választjuk őket az italok közül. A Wall Street Journal megbízásából a GfK Csoport által 2008 őszén végzett, az alkoholfogyasztást felmérő kutatás eredményei szerint az európai válaszadók egyharmada (32%) állította, hogy sosem iszik alkoholt. Érdekes módon hazánkban – talán a megfelelési kényszer miatt – még magasabb arányban (44%) vallották ugyanezt. További 45 százalék hetente, vagy ennél ritkábban iszik – ezek a számok nagyon hasonlóak a Közép-Kelet Európában tapasztalt arányokhoz.

A magyarok feltehetően a valósnál kedvezőbb képet kívántak festeni magukról azáltal, hogy a ritkán vagy az egyáltalán nem ivók körébe sorolták magukat. A nők körében 59 százalék, számottevően magasabb az elutasítók aránya, mint a férfiaknál, ahol 28 százalék. Az életkor szerinti csoportosítás alapján elmondható, hogy a nemzetközi trenddel ellentétben hazánkban elsősorban a fiatal felnőttek állították, hogy sosem isznak alkoholt, az idősebb korosztály tagjai pedig a „ritkábban, mint hetente" kategóriába sorolták magukat, ami megfelel a közép-kelet-európai eredményeknek.

A preferált italok tekintetében Európa egészét vizsgálva nincs igazán különbség a sör- illetve a borkedvelők aránya között, viszont Nyugat- és Kelet-Európa között számottevő az eltérés.  Olaszországban, Svájcban, Franciaországban és Belgiumban a bor győzött a sör javára, míg a spanyolok, portugálok, és nem meglepő módon a németek a sörivó nemzetek közé tartoznak, ahogy az eredmények tanúsága szerint mi, magyarok is. A megkérdezettek közel fele (45%) inkább a sört, míg 35 százaléka a bort választja. A fiatal felnőttek körében népszerűbb a sör, míg a bor és a pezsgő inkább az idősebb korosztály kedvelt itala. Általános tendencia Európában, hogy az életkor előrehaladtával egyre többen preferálják a bort a sörrel szemben. Az égetett szeszes italok (7%) és a koktélok (5%) összességében hátrébb találhatóak a kedveltségi listán, ezeket a fajtákat főként a fiatalok fogyasztják szívesen. Körükben az említett két alkoholtípus népszerűsége némileg magasabb, az égetett szeszes italoké 12 százalék, a koktéloké pedig 11 százalék.

Az Európán kívüli országokban nagyobb népszerűségnek örvendenek az égetett szeszes italok, különösen Oroszországban, ahol tízből hárman leginkább ezt a szeszes italfajtát preferálják. A koktélok pedig az amerikaiak és a törökök körében kedveltebbek, mindkét országban a megkérdezettek egyötöde választ ilyen típusú alkoholt.

Milyen alkoholfajtát részesít előnyben? (%)

 

Sör

Bor, habzóbor, pezsgő

Likőr

Égetett szeszes ital

Koktél

Nincs válasz

ÖSSZESEN

36

33

4

16

9

1

Európa

36

40

5

9

7

2

Nyugat-Európa

34

43

6

9

8

1

Belgium

35

50

6

4

5

Franciaország

16

50

12

14

8

1

Németország

48

39

4

2

7

Görögország

33

35

3

21

7

Olaszország

25

62

3

5

5

Hollandia

32

44

8

5

12

Portugália

47

38

5

8

2

0

Spanyolország

49

24

4

15

8

Svédország

40

39

2

8

8

2

Svájc

23

62

1

6

5

2

Egyesült Királyság

27

38

5

14

10

6

Közép-Kelet-Európa

50

22

4

10

6

7

Csehország

51

34

3

4

8

0

Magyarország

45

35

5

7

5

2

Lengyelország

51

15

5

12

6

11

Oroszország

35

30

4

30

2

Törökország

65

5

0

10

20

USA

37

28

3

10

22

Forrás: GfK Csoport, Felmérés az alkoholfogyasztásról, 2008

Arra a kérdésre, hogy milyen hatást vált ki az alkohol elfogyasztása, az európai válaszadók harmada úgy nyilatkozott, egyáltalán nincs hatással rá. Ezzel szemben a magyarok egyharmada (31%) viccesebbnek, 28 százalékuk barátságosabbnak, egyötöde (18%) inkább fáradtabbnak érzi magát alkoholfogyasztást követően. Jellemzően a fiatalok nyilatkoztak úgy, hogy viccesebbek lesznek, míg a 30 éven felülieknél a fáradtság tünete jelentkezik. Azonban nehéz megmondani, hogy mennyire változik viselkedésünk az alkoholfogyasztás következtében, hiszen különböző körülmények között más-más hatást válthat ki belőlünk. A globális trenddel ellentétben a magyarok többsége ennek ellenére besorolta magát valamely kategóriába, és csak kevesen nyilatkozták azt, hogy nincs hatással rájuk az alkohol.

Az alkoholfogyasztás következményei közül leginkább annak költségvonzata aggasztja honfitársainkat. A testi egészségre, a személyes kapcsolatokra, és a munkára gyakorolt hatás kevésbé. Megfigyelhető, hogy az európai válaszadók közül a férfiak valamivel jobban aggódnak az alkohol hatásai miatt, mint a nők, viszont hazánkban csupán az alkoholfogyasztás anyagi vonzata tekintetében érvényes ez a megállapítás.

Kérdés: Aggasztja, hogy az alkohol milyen hatással van az alábbiakra?*

Az igennel válaszolók aránya, vagyis akiket aggaszt az alkoholfogyasztás egyes következménye (%)

 

Európa

Közép-Kelet-Európa

Magyarország

Személyes kapcsolatok

13

13

16

Munka

12

12

14

Testi egészség

20

17

19

Pénz

18

19

26

* A válaszadóknak minden kategóriára igennel vagy nemmel kellett válaszolniuk.

Forrás: GfK Csoport, Felmérés az alkoholfogyasztásról, 2008

A kutatásról

A Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK Csoport által végzett, az alkoholfogyasztási szokásokat vizsgáló kutatás során 2008 őszén 17 országban összesen 17.343 személyt kérdeztek meg. A felmérés célja az alkoholfogyasztási szokások feltérképezése volt, vagyis annak megismerése, hogy az egyes országokban élők milyen gyakran fogyasztanak alkoholt, milyen típusú italt választanak, és milyen hatást vált ki belőlük a szeszes ital elfogyasztása. A kutatás kiterjedt arra a kérdésre is, hogy a megkérdezettek milyen következményektől tartanak leginkább.

A felmérést a GfK Csoport készítette, a magyarországi adatokat GfK Hungária Piackutató Intézet szolgáltatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük