2014. május 13-14-15-én mintegy 700 műtárgy kerül kalapács alá a 240 éves BÁV 64. Művészeti Aukcióján. A sokrétű, változatos kínálat a gyűjtőknek, az értékálló befektetést vagy szép ajándékot keresőknek egyaránt széles választékot nyújt.

 

2014. május 13-14-15-én mintegy 700 műtárgy kerül kalapács alá a 240 éves BÁV 64. Művészeti Aukcióján. A sokrétű, változatos kínálat a gyűjtőknek, az értékálló befektetést vagy szép ajándékot keresőknek egyaránt széles választékot nyújt.

 

„A BÁV 240 éves múltja és közel 100 éves műkereskedelmi tapasztalata biztos szakmai alapot nyújt ahhoz, hogy az immár 64. Művészeti Aukciónkon igényes és változatos kínálattal felelhessünk meg ügyfeleink elvárásainak – ajánlja Olvasóink figyelmébe az aukciót Tűzkő Péter igazságügyi szakértő, műkereskedelmi üzletág-vezető – az elmúlt év sikeres leütéseit követően szakembereink ezúttal is nagy hozzáértéssel és gonddal állították össze árverésünk anyagát."

 

Kiváló alkotások, igényes választék a BÁV tavaszi aukcióján.

Az ékszerkínálat ezúttal is rendkívül impozáns és gazdag, a legkorábbi darabok a 18-19. század kiváló ékszerészeinek a munkái. Az árverés egyik szenzációja az 1850 körül készült, 86 gyémántot magában foglaló, zománcfestéses, neorokokó növényi díszítésű, miniatűr óraszerkezetet rejtő aranyszelence, amelyet kitűnő állapotban őriztek meg 160 éven át pesti tulajdonosai. Az antik ékszerek remeke egy ritkaságszámba menő, a 19. századi filigrán technikával készült, igazgyöngyökkel díszített bécsi fülbevaló pár. A kínálat jó része nagy értékű briliánssal díszített ékszerek, gyűrűk, nyakláncok, fülbevalók. Gazdag a választék értékes férfi karórákból is, a legnevesebb világmárkák, Patek Philippe, Omega, Versace 14 és 18 karátos aranyórák között válogathatnak a vásárlók. Külön említésre méltó és árban is kiemelkedő egy rendkívül elegáns Patek Philippe karkötős karóra.

 

A második napi festményválaszték a neves művészek alkotásai mellett széles kínálatot nyújt jó képességű kismesterek igényes képeiből is. A legrégebbi mű egy ismeretlen itáliai művész közel 500 éves, a Madonnát gyermekével és Szent Rózával megörökítő alkotása. A 19-20. századi festmények mind külföldi, mind pedig hazai alkotók látványos, kvalitásos művei. A tájképfestészet értékes darabjai közé tartoznak többek között Galien Laloue, Wilhelm, Eduard Lichtenfels von Pelthner, Komlóssy Ferenc, K. Spányi, Feszty, Iványi Grünwald alkotásai. A 19. századi történelmi festészet kiváló műve Orlai Petrich Soma egyik utolsó, monumentális történelmi kompozíciója, amely a Nagy Lajos király halálát követő trónviszályok idejéből meríti témáját. A nagybányai neós művészet és a magyarországi modernizmus kitűnő példája Boromisza Tibor Nagybányai parkrészlet című alkotása, és a Vaszary életmű fontos darabjaként kerül az aukcióra a csángó hadifoglyokat ábrázoló festménye, amely az első világháború egyik felbecsülhetetlen értékű kordokumentuma. A kortárs festmények iránt érdeklődők Gyémánt László, Almásy Aladár, Würtz Ádám, Szikora Tamás, Szabó László Viktor, Fabók Gyula, Szurcsik József, Bukta Imre, feLugossy László és ef. Zámbó István műveivel találkozhatnak.

 

Az aukció bútoranyaga a 18. századtól a 20. századig, jelentős részben a 19. században készült alkotásokból áll. A mesterségbeli tudás nagyszerű példája az a bútor együttes, amely Sztrizs István oltárépítő mester műhelyéből származik. A keleti szőnyegkínálat a 19. század művészetének figyelemre méltó, ma is jó állapotban lévő darabjait vonultatja fel.

 

Az árverés mintegy 240 tételből álló harmadik napi kínálata az európai ötvösművészet gazdag választékát vonultatja fel. Az antik ezüsttárgyak jellemzően magyar, osztrák, francia, német és orosz műhelyekből kerültek ki. Kiemelkedik közülük egy remekbe szabott, 1650 körül Brassóban vagy Nagyszebenben készült erdélyi barokk talpaspohár. Bőséges a választék a kiegyezés utáni, a monarchia területéről származó ötvösműhelyek alkotásaiból is, licitálni lehet biedermeier, historizáló, szecessziós, neobarokk és neorokokó stílusban készült asztali ezüsttárgyakra, köztük két különösen szép, egy bécsi és egy pesti műhelyből származó gyertyatartó párra. A modern ezüstkínálatból figyelmet érdemelnek az art deco alkotások.

 

A porcelán- és üvegtárgyak hazai és nagy európai műhelyekből származnak. A porcelánritkaságokat gyűjtők figyelmét a herendi kínálaton túl egy 19. század közepén Berlinben készített, mitológiai jelenetekkel, plasztikus fülén Minerva alakjával dekorált dísztárgy keltheti fel. Emil Gallé, a francia szecessziós üvegművészet kiváló mesterének műhelyéből került ki az a két díszváza, amelyek finom mintázatukkal és bravúros kivitelezésükkel bármilyen gyűjtemény díszévé válhatnak. A rendkívül gazdag Zsolnay kollekció anyagát nagyrészt szecessziós munkákból állították össze. A harmadik nap legmagasabb kikiáltási áráról induló tétele egy eozinmázakkal festett, közel egyméteres szecessziós virágtartó.

 

Az árverési anyag megtekinthető a BÁV Aukciósház kiállításán (Budapest, V. kerület, Bécsi utca 1.) május 11-ig 10-18 óráig, valamint a www.bav.hu/aukcio honlapon.

A Művészeti Aukció időpontja május 13-14-15. 17 óra.

 

A BÁV tavaszi aukció kiemelkedő műtárgya – mely a katalógus címlapján és a meghívón is megtekinthető – ÁMOS IMRE: VÖRÖS KENDŐS NŐ (1935) c. festménye

 

„Ezerkilencszázharmincöt nyugodt és művészi szempontból igen termékeny év volt az Ámos Imre – Anna Margit házaspár életében. Ámos ekkor kezdett el naplót írni, feljegyezve művészettel kapcsolatos gondolatait és élete apróbb-nagyobb eseményeit. E napló kimeríthetetlen forrásul szolgál mindkettőjük művészetének kutatásához. Ámos ezekkel a szavakkal indította naplóját 1935. december 7-én: „Ma töltöm be 28. évemet. MagamsSem tudom, miért jegyzem fel mindennapi életem eseményeit. Mondanivalóimat festőileg igyekszem kifejezni, s inkább eddigi életem hagy elmondanivalót. Most már eléggé egyformán telnek a napok, eljutva egy bizonyos pontig. amit a kollégák és az emberek előtt a munkámmal elértem megállapodva, lelkileg kiegyensúlyozva, egy előttem már csaknem tisztán álló úton szeretném küzdelmes, de nem elégedetlen, néha örömöket is nyújtó életemet megértő, hozzám szeretettel közelálló élettársammal tovább élni," 1935 végén tehát Ámos úgy érezte, hogy művészetében elért egy olyan szintre, mely már biztos alapot szolgáltat a továbbiakhoz, tehát jó úton halad. Az előző évben fejezte be főiskolai tanulmányait és rögtön díjat nyert a Szinyei Merse Pál Társaság Tavaszi Szalonján. A pályakezdő művészek számára alapított díj, az egyik legkomolyabb szakmai elismerés volt ebben az időszakban. 1935-ben tagjai közé hívta a Munkácsy Céh, áprilisban pedig gyűjteményes kiállítása nyílt a budapesti Ernst Múzeumban. A kiállítóhelyen rendelkezésre álló 7 terem közül, Ámos művei 4 egész helyiséget töltöttek meg. A tárlat katalógusa így méltatta a pályakezdő művészt: „Ez valóban egy reményteljes elindulás. Itt egy művész mutatkozik be, egészen kész belső élettel és mélyen szántó érzelmekkel."
1935. december 21-én Ámos a következőket jegyezte fel naplójába:
„Szerintem ma már nem lehet másképpen újat adni, mintha az ember a legőszintébben adja a maga lelki képeit. Individuálisan festeni másképp nem lehet. Olyan érzéseknek a kivetítését szeretném, melyek az enyémek csak és mégis örök emberiek, nem lefesteni valamit, hanem azzal a tárggyal vagy figurával asszociált emlékképek összegét belesűríteni a képfelületbe, úgy hogy a lelki tartalom legyen az a plusz, ami a helyes képkövetelményen kívül (szerkesztés, komponálás, szín) megkülönbözteti minden más képtől. Egy bizonyos spirituális jelleget szeretnék belevinni minden dolgomba." A művészi hitvallásnak is beillő naplóbejegyzés pontosan eligazít Ámos szándékait illetően. Az álom-és emlékképek művészi sűrítése, valamint a spirituális jelleg képi megjelenítésének kutatása lett festészetének vezérfonala az 1930-as évek közepétől.
A most aukcióra kerülő Ámos-mű datálása szerint 1935-ben született, s az ebből az évből ismert Ámos-képek közé problémamentesen illeszkedik. A Vörös kendős nő a gyöngyházfényű környezetben álomszerű nőalakokat megidéző, 1935-ös sorozat egyik legkiemelkedőbb kvalitású darabja. A mű ki volt állítva Ámos l936-os, második gyűjteményes kiállításán. A gyöngyszürkék és alvadtvörösek együttesébe öltöztetett nőalak legközelebbi rokonai Gulácsy Lajos évtizedekkel korábbi, álomittas figuráiban lelhetőek fel. Nem stiláris egyezés ez a két festő között. hanem olyan hasonló művészi alapállás, mely az álomszerűt, a káprázatot, a szelíd vízió megidézését tekinti elsőrendű feladatának.

Ámos még 1936. december 10-én szintén naplójában vallott a természetfelettivel kacérkodó festészetéről és annak lehetséges jövőjéről:

 „Talán az emberiség életében lesz még egy olyan korszak is, mikor az igazi művészek csak azok lesznek, akik magukat transzba hozva adják az emberi érzések olyan formáját, melyek a tudatalattival, az álommal, a kozmikus erőkkel lesznek összefüggésben, persze remélhetőleg az alatt a pár évezred alatt az ember odáig fejlődik, hogy kitermelődik, ill. finomodik egy réteg. amelyik ezeket a képeket majd meg is érti." (Rum Attila)

 

2014. május 13-14-15. 17 óra

BÁV 64. Művészeti Aukció

Budapest, Bécsi utca 1.

 

www.bav.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük